Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fick semestern förstörd

/
  • Lisbeth Bergqvist och hennes assistenter Weronica Bergqvist och Ann-Kristin Hammarström är mycket besvikna på semesterresan.

Lisbeth Bergqvist var i helgen på årets semestertripp tillsammans med sina två personliga assistenter. Resmålet bestämdes utifrån att stället var handikappanpassat och hade många aktiviteter. I söndags kom de tillbaka - mycket besvikna.

Annons
Genom att kolla på nätet hade Weronica Bergqvist och Ann-Kristin Hammarström hittat Dellenborg i Delsbo som föreföll vara det perfekta stället. Där fanns bassäng, en pråm att åka ut på vattnet i, solarium, underhållning på hotellet och allt var handikappanpassat.
Men bassängen visade sig vara utan vatten. Någon pråm såg de inte tillstymmelse till. I solariet fanns ingen belysning och det läckte in vatten. Underhållning fanns det inte överhuvudtaget.
Jag är besviken, säger Lisbeth Bergqvist lågmält.
Hotellägaren sade att vi kunde åka och se på Bror-Erics konst. Det är vi inte intresserade av och även om vi vore det, skulle kanske två dagar bli lite väl länge, säger Weronica Bergqvist.
I stället fick Lisbeth Bergqvist kosta på färdtjänst, först till en marknad i Ljusdal och dagen efter till Hudiksvall för att de skulle ha något att göra.
På hemsidan stod det också att de hade fullständiga rättigheter och vi frågade om vi kunde ta en öl för det tycker Lisbeth är trevligt, men det fanns inte för de hade mist tillståndet, berättar Weronica Bergqvist, som tycker att hotellägararen kör med falsk marknadsföring.
Irritationen är också stor över attityden som visades från de ansvariga på hotellet att handikappade inte skulle tycka det är lika trevligt med ett glas vin eller en öl som alla andra.
Hon berättar även att begagnade sanitetsprodukter blev liggande för att ingen kom och tömde papperskorgarna och att de själva fick gå och hämta nya soppåsar.
Weronica Bergqvist och Ann-Kristin Hammarström har tagit upp förhållandena med sin chef för de tycker inte att det är rätt att lura handikappade att semestra där. Och kommunen har stått för assistenternas resa och hotellvistelsen.
Sedan har Lisbeth bara sin pension att leva på så det blir inte så mycket resande för henne. Nu blev det här dyrare än vad det skulle bli eftersom det inte var någon musik eller något annat på hotellet utan vi måste åka iväg.
Lisbeth Bergqvists faktura lämnade de obetald och de ska kontakta hennes gode man för de tycker inte att hon ska betala den eftersom hotellet inte alls motsvarade hennes förväntningar.
Hotellägarens man har en annan version av hur det förhöll sig. Han medger att pråmen inte finns i sjön eftersom den gått sönder och att bassängen inte är fylld med vatten för den ska ses över. Underhållning har de inte jämt förklarar han. Men gästernas missnöje grundar sig på helt andra orsaker enligt honom.
Den yngre kvinnan blev arg för att vi inte kunde servera vin och sprit. Det är väl det minsta man ska fråga efter när man är på resa med handikappade, säger mannen, som inte vill framträda med namn.
Han och hans hustru har drivit anläggningen i 2,5 år och han hävdar att det varit till de handikappade besökarnas belåtenhet. Vidare vill han framhålla att även om bassängen saknade vatten så finns en badstrand och en påkostad spa-anläggning som ingen av gästerna frågade efter om de fick nyttja.
Brukar ni inte informera nya gäster om sådant?
99 procent av dem som kommer hit känner till vad som finns. Och de brukar också förhöra sig innan om det är något evenemang under den tid de ska vistas här, säger mannen.
När ST vill tala med ägarinnan säger mannen att det inte går för att hon blivit så upprörd över samtalet.
Tycker du inte att det är falsk marknadsföring som ni ägnar er åt på hemsidan?
Nej.

Mer läsning

Annons