Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygdrömmar och drömflygplan

Att få flyga ett riktigt Gripenplan är få förunnat, men alla som har flygdrömmar kan i alla fall prova på hur det känns. Flygvapenmuseet i Linköping har allt som en flygintresserad kan önska sig, inklusive en Gripensimulator.

Annons
Det är trångt i simulatorn, själva kabinen är en måttriktig kopia av Gripen där funktion har fått gå före komfort, precis som i de flesta militärplan. Handen faller naturligt på styrspaken som kommer från den första Gripen, 39-1. Den skiljer sig något från styrspaken i de serietillverkade flygplanen. Fartreglaget är en simulatorversion och sidopanelerna i kabinen består av fotografier. Framför spakarna finns flera stora touchskärmar som visar en icke hemlig variant av Gripens instrumentering. Några meter bort lyser det simulerade landskapet på tre stora skärmar om vardera 1,3 x 1,7 meter, och utanför simulatorn håller instruktören en kort genomgång. Först en start från flygplatsen i Linköping och sedan en stunds övningsflygning över staden så man lär sig att kontrollera planet.
Landskapet på skärmarna ser verkligare ut när man väl är uppe i luften. Har man någorlunda koll på Östergötlands geografi kan man utan problem orientera sig visuellt tack vare den detaljerade bilden med landmärken som kyrkor, kraftledningar och hus. Databasen täcker ett område på 200 x 200 kilometer, alltså hela Östergötland med omnejd och den baseras på flygfotografier och satellitbilder. Hjärtat i simulatorn finns i ett stort rum strax bakom skärmarna och ser till att flygningen ska bli så verklig som möjlig.
Instruktören frågar om jag vill prova på en luftstrid och ja, varför inte? Några snabba knapptryckningar ändrar scenariot och långt borta vid horisonten dyker det upp ett fiendeplan. Planet kommer inom skjuthåll och instruktören ger en kortfattad förklaring om hur det ska skjutas ner. Det är svårare än man tror men till slut är luftstriden över med Gripen som segrare. Sista momentet i simulatorn är att landa. Några nya knapptryckningar och jag är på inflygning över en landsväg som används som reservfält. Det är ganska svårt, men instruktören är duktig och efter en ganska klumpig landning är planet på marken utan några större skråmor.
Simulatorn invigdes den 17 december 2003 av kung Carl XVI Gustaf och har sedan dess blivit ett av museets mest omtyckta attraktioner. Det är inte många stunder som den är ledig och för att vara säker på ett pass så är det bäst att boka tid innan besöket.
Flygvapenmuseum ligger på Malmen i Linköping och det är här vaggan till det svenska flygvapnet stod. I juni 1911 kom Carl Cederström, även kallad flygbaronen och den förste svensk som hade aviatördiplom, till Malmen för att visa upp sitt flygplan. Han tyckte att stället var lämpligt för flygning och eftersom armén och marinen behövde utbilda förare till sina nyupprättade flygenheter organiserade Cederström 1912 en flygskola på samma plats där museet finns idag.
Museet samlar in, vårdar och bevarar föremål av betydelse för svensk flyghistoria. I basutställningen finns ett stort antal flygplan samt motorer, uniformer, modeller och flyghistoriska föremål. Det finns också flera mindre utställningar som berättar om flygarkeologi, kvinnor i flyghistorien, finska vinterkriget med mera. Man har även en hel del intressanta aktiviteter för barn, om de nu inte föredrar att klättra omkring på "Klätterdraken" utanför entrén.
Totalt förfogar museet över 120 plan, men långt ifrån alla är utställda. Ändå finns det gott om plan att botanisera bland med godbitar från hela den svenska flyghistorien. Till exempel finns här det första militärplanet, en Nieuport från 1912, Tummeliten från 1919, Tiger Moth från 1932, Saab S17 BL från 1942, S31 Spitfire från 1948, Flygande Tunnan (J29) från 1951 och "Lilldraken" från 1952. (PM)

Robert Gustavsson



-

Faktarutor:

Fakta

Flygvapenmuseum har öppet året runt (1/9-31/5 alla dagar utom måndagar klockan 12-16. Det kan vara stängt vissa helgdagar).
Entrén är gratis efter som det är ett statligt museum.
Däremot kostar ett pass i simulatorn 140 kronor för 10 minuter (12-14 år 100 kronor). Lägsta ålder för att få flyga är 12 år. Bokningar kan göras på telefon 013-28 35 67. Mer information finns på webben: www.flygvapenmuseum.se (PM)



-

Bildtexter:

traart0535_1.jpg
I Gripensimulatorn på Flygvapenmuseum kan leva ut dina flygdrömmar. Prylarna är så nära verkligheten som möjligt och närmare att flyga en Gripen än så här är det inte många som kommer
Foto: Robert Gustavsson

traart0535_2.jpg
Museet samlar in, vårdar och bevarar föremål av betydelse för svensk flyghistoria. I basutställningen finns ett stort antal flygplan från alla tidsepoker inom svenskt flyg.
Foto: Robert Gustavsson

traart0535_3.jpg
1912 inrättade flygbaronen Carl Cederström en flygskola på samma plats som museet ligger i dag.
Foto: Robert Gustavsson

traart0535_4.jpg
Flygvapenmuseum förfogar över cirka 120 plan från hela den svenska flyghistorien, från det allra första militärplanet Nieuport från 1912 till det toppmoderna JAS 39 Gripen.
Foto: Robert Gustavsson

Mer läsning

Annons