Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samråd för Norrbotniabanan avslutas

Annons
I veckan avslutar Banverket den första samrådsomgången inför bygget av den planerade Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå.
Sist ut är den 5,5 mil långa sträckan mellan Piteå och Luleå. Ännu finns inga konkreta förslag på dragningar, bara en väl tilltagen där olika hinder för den nya järnvägen är utsatta.
 Presentationen av ett antal tänkbara dragningar sker först till hösten och då blir det en ny samrådsomgång, förklarar Tomas Gustavsson, projektansvarig vid Banverket.
Fortfarande är det till exempel en öppen fråga om var infarten till Luleå ska ligga. Havsvikar och passagen över Luleälven gör dragningen knepig. Och cirka två mil söder om Luleå vid Ersnäsfjärden finns flera byar, odlingslandskap samt skyddade våtmarks- och fågelskyddsområden.
För utfarten från Piteå finns bland annat den gamla kyrkstaden i Öjebyn att ta hänsyn till.
Sammanlagt har nio möten hållits på olika orter längs delsträckorna Umeå-Skellefteå, Skellefteå-Piteå och Piteå-Luleå. Samråden syftar till att få in synpunkter från bland annat allmänheten, kommunerna, länsstyrelserna och intresseföreningar.

Mer läsning

Annons