Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Upp för ost ner för vodka

Den svenska vodkan tappar i försäljning utomlands. För första gången på tio år minskade vodkaexporten förra året.

Annons
Däremot var det ökat sug efter framför allt svenska mejeriprodukter som ost, smör, yoghurt och mjölkpulver, men även frukt och grönsaker, socker, godis, honung och färdiga maträtter.
Den svenska exporten av livsmedel och jordbruksprodukter fortsätter att öka visar färska siffror från Statistiska centralbyrån (SCB) som Jordbruksverket presenterar när matmässan Elmia Food Mart öppnar i Jönköping på tisdagen.
Rapporten bygger på exportsiffror till och med november förra året. Ökningen var nio procent jämfört med samma tid året före.
 Fortsätter ökningstakten även för december, vilket är troligt, så sprängs den magiska 30-miljardersvallen, säger Håkan Loxbo på Jordbruksverket, som sammanställt siffrorna och gjort analysen. Fortfarande importerar vi mat för nästan dubbelt så mycket som vi exporterar, men gapet har minskat och exporten ökar mer än importen.
Mest livsmedel säljs till EU-marknaden. Ungefär 70 procent. USA och Norge är de andra stora marknaderna.
 Att vodkaexporten minskat hänger ihop med ökad konkurrens. Eftersom USA-marknaden är viktig kan också den stärkta kronan mot dollarn ha spelat in, säger Håkan Loxbo.

Mer läsning

Annons