Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

20 år gammalt SCA-avtal med kommunen kan skrotas: "Miljardkostnad läggs över på skattebetalarna"

Ett 20 år gammalt avtal mellan Sundsvalls kommun och SCA har varit i fokus i sociala medier den senaste veckan.
Gruppen "Rädda Petersvik undan rivning" menar att avtalet kunde ha räddat Petersvik och sparat skattebetalarna stora belopp. Men kommunen å sin sida att avtalet inte har något med logistikparken att göra.
Under tisdagens kommunfullmäktige beslutar kommunen om avtalet ska skrotas.

ST:s ledarskribent Sofia Mirjamsdotter skrev om avtalet förra veckan: Gammalt avtal flyter upp till ytan inför avgörandet om Petersvik

Petersviksområdet ligger längs en stadsnära kustremsa mellan Ortvikens pappersbruk och Tunadals sågverk, båda tillhörande SCA. I årtionden har de boende i Petersvik hotats av inlösen då SCA och Sundsvalls kommun planerat för en exploatering. Planen är att bygga en logistikpark med lastkaj i området

Nu när alla villor är tvångsinlösta dyker det upp ett avtal, som enligt Else Ammor, engagerad i Petersviksfrågan, hittills varit okänt.

– Det har skett en stor mörkning av det här avtalet. När jag var politiker blev jag aldrig informerad om att det här avtalet fanns. Det låg inte med i de handlingar vi fick inför beslut gällande exploateringen, säger hon.

Enligt det gamla exploateringsavtalet från 1996 fanns planer från SCA:s sida att bygga en transporttunnel under mark mellan Ortviken och Tunadal. SCA skulle stå för alla kostnader för tunneln och även för kommunens kostnader för planändring.

Else Ammor och de som ligger bakom gruppen "Rädda Petersvik undan rivning" menar att det här avtalet, om det behålls, skulle spara både området från rivning och även skattebetalarna en hel del pengar.

– SCA har redan tagit på sig den här investeringskostnaden, nu vill man flytta över den kostnaden från SCA till skattebetalarna i kommunen, säger Else Ammor.

Men Peder Björk (S), kommunalråd i Sundsvall, menar att man fått allt om bakfoten. Han säger att det avtal kommunen nu vill makulera inte alls har med logistikparken att göra.

– Planerna ser helt annorlunda ut i dag, tunneln är inte längre aktuell. Därför behövs det nu ett nytt exploateringsavtal som matchar de beslut vi hittills tagit, säger han.

Han menar att de i dag har flera exploateringsavtal för olika projekt och att kommunen nu vill slå ihop alla exploateringsavtal till ett enda som täcker hela logistikparksprojektet och att det är därför man vill skrota det här avtalet.

Men även om det är så, SCA har ju varit beredda att investera en ganska ansenlig summa i den här tunneln. Borde inte kommunen omförhandla så att de pengarna går in i nuvarande projekt?

– Jo fast då ska man komma i håg att hade de byggt den här tunneln, då hade den varit deras egen. Som det blir nu så är internväg och järnväg våra och då får SCA betala en avgift för att använda dem, säger Peder Björk (S).

Behovet av en interntransport mellan Tunadal och Ortviken har länge önskats av SCA, men från det steget till en logistikpark är det långt enligt Else Ammor.

– Varför lät man de inte bygga den tunneln för egna pengar och sparade skattebetalarna närmare en miljard kronor. När den här logistikparken är byggd är det osäkert om det ens finns underlag, säger Else Ammor.

Det slutgiltiga beslutet, om det blir ett logistikparkbygge tas i början av 2017. Enligt Peder Björk finns ett underlag.

– Det kommer att ta 30-40 år innan det bär sig, men så är det ju med alla infrastrukturprojekt, säger han.