Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

24 procents ränta på lånet

När Sudndsvallsbon skulle kolla saldot på sitt lån fick han en smärre chock.

Trots att han hade amorterat av 10 000 kronor, så hade skulden bara minskat med drygt hälften.

Hans räntefria lån hade nämligen fått en ränta på 24 procent.

– Jag hade ingen aning om det och de hade heller inte informerat mig. Det var ren tur att jag skulle gå igenom min ekonomi i december och därför kontaktade företaget som jag hade lånat av, säger han.

För knappt ett år sedan tecknade han ett lån på 26 000 kronor hos ett finansföretag för att kunna göra ett litet operativt ingrepp.

Lånet var en så kallad vårdkredit med 0 procents ränta. Han skulle under två års tid betala in 1 134 kronor i månaden med första förfallodag den 31 mars.

Han missade dock den första inbetalningen med en dag.

Enligt låneavtalet innebar det att villkoret upphörde och att han i stället fick 24 procents ränta på lånet.

– Det är superviktigt att läsa avtalsvillkoren, särskilt vid krediter där räntan är noll procent. Där är det vanligt att man drabbas av väldigt höga räntor om man är för sen med en inbetalning. Särskilt i samband med jul och andra storhelger är det viktigt att betala i tid, säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket.

Hon betonar att det är viktigt att läsa igenom avtalets villkor noggrant.

– Samtidigt förstår vi att många inte gör det. Och dessutom är avtalen ganska snåriga, tillägger hon.

Eftersom pengarna ändå kom in, men en dag för sent, fick Sundsvallsbon ingen påminnelse. Hans inbetalningar sköttes därefter via autogiro och han fick därmed inga avier.

– Jag tycker att företaget borde ha informerat om att lånet fick en hög ränta, säger han.

Finansföretaget anser att det framgår av avtalet.

Avtalet säger också att företaget har rätt att ändra löptiden på lånet om räntan förändras, i hans fall förlängdes den från två till tre år. Något Sundsvallsbon fick veta först i december när han kontaktade företaget.

– Jag har lite svårt att se att företaget i det här fallet var skyldigt att informera honom, säger Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå.

I december hävdade företaget att Sundsvallsbon även missat en inbetalning i september. Han debiterades en ny förseningsavgift på 100 kronor.

– De sade att sista bankdag var den 28:e september. Men sedan såg jag att de hade helt fel, sista bankdagen var ju den 30:e, så mina pengar kom in i tid, säger han.

Anna Hult på Konsumentverket blir förvånad.

– Något liknande har jag aldrig hör talas om. Det skulle kunna innebära att alla deras låntagare med räntefria lån har påförts 24 procents ränta på felaktiga grunder.

Någon sådan anmälan har dock inte Konsumentverket fått in.

För att kunna återgå till det räntefria lånet måste Sundsvallsbon betala in 3 423 kronor, vilket han också gjorde.

– Men efter en del diskussioner har företaget nu minskat min skuld med samma belopp. Det är förstås bra, troligen insåg de att det var dom som hade gjort en miss i september, säger han.