Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

25 miljoner satsas på gång- och cykelväg

Planerna har funnits länge – men inte pengarna. Nu är det snart dags att knyta ihop de sista kilometrarna mellan Specksta och Matfors med en gång- och cykelbana.

Annons

Gångtrafikanter och cyklister som ska ta sig in till Matfors från Luckstahållet får hålla sig ute i vägrenen på väg 544 efter att ha passerat Specksta. Bygget påbörjades redan på 90-talet och sträckningen på gång- och cykelbanan gick från Sörfors till Lucksta, och senare även till Specksta. Men där tog pengarna slut.

Planerna på att bygga vidare från Specksta till Matfors presenterades av Trafikverket i en förstudie 2013. Efter samråd med bland annat kommun, boende och kollektivtrafik börjar det snart dra ihop sig till byggstart. Satsningen beräknas kosta 25 miljoner kronor.

– Vi har lämnat in vägplanen och vi ser inga hinder för att den ska fastställas. Vi siktar på byggstart 2017, och att det ska bli klart till hösten, säger Anders Westlund, projektledare på Trafikverket.

Gabrielle Nordin som driver Dannes kiosk och gatukök är en av dem som har yttrat sig om projektet. Hon lämnade in en namninsamling för att protestera mot att övergångsstället i anslutning till kiosken ska flyttas i samband med bygget av gc-vägen.

Svaret hon fick var att "Trafikverket kommer inte att ta bort möjligheten att passera väg 544 utan kommer att anlägga två passager. Den ena kommer att anläggas vid den befintliga busshållplatsen söder om kiosken. Den andra passagen kommer att anläggas norr om korsningen Centrumgatan/544."

– Det ligger en badplats här nedanför och jag tror tyvärr inte att de två flyttade övergångsställena kommer att användas, säger hon.

Annars är hon mycket positiv till projektet som syftar till att skapa en mer trafiksäker och grön väg till Matfors.

– Det är verkligen inte kul att se skolbarn och andra gå längs med vägen nu när det är mörkt. Jag tror att det kommer bli fantastiskt bra, säger hon.

Anders Westlund på Trafikverket berättar att vägbygget är en del i satsningen på att göra trafikmiljön bättre för oskyddade trafikanter.

– På den här sträckan passerar i genomsnitt 2 000 fordon per dygn och vägen är smal, kurvig och backig. Så det här är verkligen rätt plats att bygga på. Nu hoppas jag att många kommer att använda gång- och cykelvägen, säger han.

Annons