Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

All heder åt våra busschaufförer, men …

Annons

Min bussresa startar varje morgon på Strömstadsvägen. Väl på Navet byter jag till linje 4 mot Skönsmon. Normalt åker jag 7.54 och skall då vara i god tid till den buss som går 08.10 från Navet mot Skönsmon.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Just i dag åkte jag 8.04 och nådde Navet 8.19. Ingen linje fyra mot Skönsmon fanns på Navet vid den tiden.

När klockan är 8.34 går jag in på Resecentrum och frågar lite försynt: "Går det någon linje 4 mot Skönsmon i dag?"

Svaret är: "Jaaa, eh, det ska det göra."

Hon ser lite förvånad ut. Tydligen har de ingen information om var deras bussar befinner sig, trots att detta då är ett informationscenter. Linje 4 mot Skönsmon dyker så upp 8.41, jag kliver på och är framme cirka 8.51 vid Kuben fotbollsplan.

Nästan en timme har gått sedan jag lämnade bostaden. Detta är numera inte ovanligt, tvärtom. Linje 4 mot Skönsmon är konsekvent sen. Endast två gånger på en månad har resan skett enligt plan.

Varför Nobina/DinTur är det så här? Vad är det som gör att er tidtabeller inte håller? Varför går det inte att få information från vare sig elektroniska tavlor, eller från ert kontor på Navet om var bussarna är? Varför är inte GPS-systemet fullt implementerat, så att vi kan få aktuell tid för bussarna? Hur kan en mjukvara göra så att 47 bussar tas ur drift, och varför finns ingen beredskap om nu er park är så känslig?

Patrik

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel