Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Akta dig – någon kan stjäla din identitet

/
  • Ägnar du åt näthandel? Bankens råd är då att bara handla hos nätbutiker som är anslutna till 3D-secure, där du anger en personlig pinkod.
  • Kontokortsbedrägerier och identitetsstölder ökar i takt med att det blir allt svårare att upptäcka i tid.

Innan du märkt ordet av kan någon ha kapat din identitet, eller obehörigt dragit pengar från ditt konto.
– Tjuvarna begränsar ofta kortköpen till mindre summor i offrets egna bostadskvarter och kan därför hålla på länge innan det upptäcks, säger Erik Arvidsson, skadeförebyggare Folksam.

Annons

En fräck bedragare med flinka fingrar som får tillgång till ditt personnummer och namn. Det räcker för att du ska bli skuldsatt för något du inte köpt eller få pengar dragna från ditt konto.

– Det är ett dolt problem, eftersom många inte märker att de är utsatta, säger Erik Arvidsson, skadeförebyggare Folksam.

Han berättar om ett fall där bedragarna tog de orangea kuverten på en gatuadress i Stockholm.

– Med det fick de alla personuppgifter de behövde och öppnade mobilabonnemang i offrens identiteter. Sedan bevakade de brevlådorna, tog bekräftelsebreven och hade sedan en månad på sig att använda abonnemangen innan fakturorna kom till de drabbade.

Erik Arvidsson har märkt att de kunder han haft kontakt med som drabbats mår väldigt dåligt.

– Råkar man ut för ett inbrott är det ens saker som drabbas, det här är ett angrepp mot person. Och samtidigt som du får stångas mot de som kräver pengar av dig, är det inte en självklarhet att du blir trodd vid exempelvis en polisanmälan.

Hans råd är man vid minsta misstanke ska kolla upp sin försäkring. Den kanske inte alltid täcker kostnader men ger hjälp att avstyra de som kräver en på pengar och annat jobbigt efterarbete.

– Hos oss och flera andra försäkringsbolag ingår skyddet i hemförsäkringen.

Hos banken där man har sitt kontokort kan man också få hjälp och där även få tillbaka förlorade pengar.

– Kunden får göra en reklamation och bestrida de obehöriga transaktionerna som gjorts. Det är viktigt att man spärrar sitt kort så fort man kan. Efter det är man skadeslös för eventuella ytterligare uttag, säger Kerstin Ottosson, kommunikationsansvarig SEB-kort.

Får kunden inte ersättning för obehöriga transaktioner som gjorts före det den spärrade sitt kort?

– Banken utreder om man varit oaktsam eller agerat omdömesgillt. Är det klarlagt att det är ett bedrägeri ersätter vi kunden. Men inte om man exempelvis har lämnat kortet i baren och sedan blivit debiterad för mycket mer än det man ätit och druckit för.

Banken har sofistikerade säkerhetssystem som övervakar dina transaktioner.

– Om kortet först används i Ångermanland, en timme senare i Stockholm och strax efter det i Thailand får vi signaler om det och kontaktar kunden direkt, säger Kerstin Ottosson.

Mer läsning

Annons