Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler tåg rullar – och allt fler åker

/
  • Efter ett par tuffa år för Norrtåg fungerar nu trafiken bra. Mycket få avgångar ställs in och de flesta tåg kommer och går i tid.

Norrtåg har rest sig.
Tågen kommer och går i allmänhet i tid och ytterst få avgångar ställs in.
Och antalet passagerare ökar kraftigt – mellan Umeå och Sundsvall är ökningen 25 procent i år.

Annons

Norrtågs enorma problem med tågtrafiken de senaste åren, inte minst första åren för Botniabanan, har vi beskrivit många gånger.

Framför allt klarade inte de nya, tyskbyggda Concordiatågen vinterförhållanden.

För nästan exakt ett år sedan skrev vi en artikel i ämnet.

Där berättade vi att under drygt elva månader (1 januari till 9 december) 2013 hade 1 182 avgångar på Botniabanan ställts in. Det vill säga fler än 100 i månaden.

Vart femte tåg – av de som gick alltså – var dessutom försenat.

Problemen var stora även på de andra linjerna Norrtåg trafikerar i Norrland och stoppen på Botniabanan fick naturligtvis hela tiden återverkningar söderut.

Norrtågs siffror för i år är någonting helt annat än för 2013, rapporterar allehanda.se.

Norrtåg (samtliga linjer) har en punktlighet på 93 procent. Med punktlighet räknas tåg som kommer eller går inom fem minuter från utsatt tid.

98 procent av alla planerade avgångar har genomförts.

– Tredje kvartalet ställde vi inte in ett enda tåg, säger Olle Tiderman, teknisk chef på Norrtåg, med viss stolthet.

– De stora avbrotten har varit väldigt få och många av förseningarna handlar om sju, åtta minuter.

Med gardering för att vi inte sett någon rejäl vinter ännu, är de radikala förbättringarna frukten av ett stort förbättringsprogram. Som innehållit allt från att flytta svarvningen av tåghjulen till Umeå från Mälardalen, till bättre möjligheter att avisa.

– Det handlar inte om att lösa en gordisk knut utan om en mängd olika knutar. Fortfarande har vi två kvar; att designa om fronten på tågen så att den blir lättare att byta och livslängden på hjulen. De slits ned för fort, säger Olle Tiderman.

Att tågen går och därtill i tid har också fått återverkningar på passagerarantalet. Stora sådana:

Ökningen på Norrtågs samtliga linjer var drygt 18 procent årets första tio månader.

På sträckan Umeå–Sundsvall var ökningen 25 procent.

Det totala antalet passagerare på tågen mellan de två universitetsstäderna var nära 470 00, en ökning med 95 000.

En stor del av ökningen är att hänföra till delsträckan Umeå–Örnsköldsvik, där det är så trångt på morgontågen att ytterligare ett tidigt pendeltåg nu sätts in (se nedan).

– Relationen mellan de två städerna är till och med starkare än vi trodde, säger Olle Tiderman.

Och han utesluter inte fler tåg mellan de två städerna. Tvärtom.

– Trafiken kommer över tid absolut att förtätas ytterligare.

Mer läsning

Annons