Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt steg mot dubbelt spår

/

Nu är det klart med ett bolag för dubbelspår på sträckan Gävle-Härnösand.
Det som fattas är formella beslut av landsting och kommuner.
Ett sådant bolag ska bildas av kommuner och landsting som har nytta av det tänkta dubbelspåret.

Annons

Bakom bolaget står Landstinget Västernorrland och Region Gävleborg som tillsammans står för halva finansieringen. Andra halvan ska kommunerna stå för. De som hittills sagt sig vara intresserade av att gå in i bolaget är Härnösand, Kramfors och Örnsköldsvik i Ångermanland. Sedan är Sundsvall, Nordanstig, Hudiksvall, Söderhamn och Gävle också intresserade.

Man räknar med att man tillsammans ska sätta in tre miljoner i bolaget som ett ovillkorat aktieägartillskott. Utöver detta måste landsting och kommuner satsa en miljon som är det tänkta aktiekapitalet.

Delar av verksamheten kan även komma att drivas och finansieras via EU, andra offentliga medel eller intäkter från olika uppdrag och dylikt.

Före semesterperioden ska landstinget och kommuner säga definitivt om de vill vara med i projekt.

– Målsättningen är att ägarforum och styrelse ska kunna konstitueras och börja sin verksamhet under augusti 2015, konstaterar Uno Jonsson, näringslivschef i Härnösand.

För Härnösands del är finansieringen 2,5 procent. Det handlar om 25 000 kronor till aktiekapitalet och 51 000 till aktieägartillskottet för 2015. För 2016 och 2017 handlar det om 76 000 kronor per år för Härnösand del.

– Det behövs fördjupande och långsiktiga insatser för att nå målet där Ostkustbanan utgör den tillväxtmotor som den har förutsättningar för, konstaterar Uno Jonsson.

Mer läsning

Annons