Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter kritiken mot polisen: "Det har varit lite kommunikationsmissar och orutiner"

Till skillnad från polisen i Jämtland har Sundsvallspolisen förskonats från stora adressmissar efter hopslagningen av larmcentralerna. Men helt problemfritt har det inte varit.

Annons

Läs också: Inbrott i Sundsvall – men polisen skickades till Östersund: "Polismyndigheten är ett skepp som sjunker"

Efter att fyra larm- och kommunikationscentraler slogs ihop till en enda regionledningscentral (RLC) i Umeå i slutet av maj har kritiken varit omfattande.

I en tidigare artikel har anonyma Jämtlandspoliser berättat om kaoset under den senaste månaden med operatörer som blandat ihop adresser och skickat poliser till ett pågående inbrott i en industrilokal på Frösön fastän inbrottet skett i Sundsvall.

Polisförbundets Carina Ytterström är inte förvånad över de misstag som skett vid RLC. Brist på rutiner och oerfaren personal tror hon är är två bakomliggande anledningar.

Carina Ytterström, ordförande vid Polisförbundet Västernorrland, tycker inte att det finns några rutiner vid den nya regionledningscentralen i Umeå.

– Det är väntat men det ska inte ske att man skickar poliserna till fel adress. Det är jätteolyckligt. Operatörerna i Umeå är ovana och kanske inte ställer tillräckligt med frågor. Och det finns inga rutiner, säger hon och fortsätter:

– Och hur kan man vara så klantig att införa detta någon månad innan huvudsemestern? Jag tycker det är bedrövligt, säger Carina Ytterström.

Patrik Kvick, gruppchef IGV i Sundsvall, noterar en del brister men han tycker inte att det varit några större incidenter i Sundsvall.

– Det har varit lite kommunikationsmissar och orutiner på vissa jobb. Jag kan ha varit på ett jobb som är viktigt men blivit beordrad till annat fastän man redan är på ett jobb som man inte kan släppa, säger Patrik Kvick.

Han poängterar vikten av ett stort tålamod så här i inledningsfasen av omorganisationen.

– Vi måste ha förståelse för att de är ovana operatörer under utbildning som ännu inte är varma i kläderna. Alla försöker göra sitt bästa. Vi är ett lag och ska hjälpas åt, säger Patrik Kvick.

Kollegan Michael Andreasen, yttre befäl, tycker det märks att det är nya operatörer som jobbar.

– Ibland är informationen bristfällig. Man får ställa lite frågor. Det kan hända att ett registreringsnummer blivit missat eller ett telefonnummer, men det är ingenting stort som missats.

På det stora hela tycker han att omorganisationen fungerat över förväntan.

– Jag hade farhågor över att det skulle bli fel med adresser. Men jag har inte upplevt att vi blivit skickade till fel plats, inte när jag har jobbat, säger Michael Andreasen.

Avståndet tycker han är det som ställer till det mest i och med den nya omorganiseringen.

– Jag kan sakna personkännedomen. När jag ringer till RLC vet de inte vem jag är. Förut satt de i lokalerna intill och man kunde prata med dem fysiskt, säger han.

Patrik Kvick instämmer.

– När ledningscentralen låg i Sundsvall arbetade vi närmare varandra och det blev såklart ett annan flyt. Det var duktiga operatörer med mer erfarenheter som hade koll på alla lokala adresser, säger han.

Benny Rinnström, chef för RLC i Umeå, svarar på kritiken mot den nya organisationen.

Läs också: Polischefen om kritiken: "Jag vill påstå att det inte är så illa"

– Eftersom RLC nu bemannas med personal från nedlagda kommunikationscentraler är de rutinerade. Det är en del nyanställda men de är i minioritet. De största misstagen inträffade under de första införandeveckorna. Vi har lärt oss ut av det och sett till att operatörerna fördjupat sina intervjutekniker, säger Benny Rinnström.

Det ska inte finnas någon anledning för allmänheten att känna oro, menar Rinnström.

– Vi har koll på våra rutiner och arbetssätt. Polisen kommer att komma om man verkligen behöver polis, säger han.

Mer läsning

Annons