Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fyra farliga hjul

/

Onyktra förare och hög hastighet är en stor bidragande orsak att det under sommaren sker många olyckor med fyrhjulingar. Nästan två av tre av de som omkom var onyktra.

Annons

Det registreras numera fler fyrhjulingar än motorcyklar. Det ökande antalet ställer högre krav på utbildning av ägare och förare. Hittills i år har två förare omkommit.

Fyrhjulingar kan registreras som MC, moped klass I eller II och terränghjuling. Det är skillnad på hur de får användas.

– Det finns en stor okunskap om fyrhjulingar.  Vi behöver därför bli bättre på att förklara riskerna och förutsättningarna för de olika fyrhjulingarna både för köpare och säljare, säger Jörgen Persson, projektledare på Trafikverket.

En terränghjuling får i normalfallet inte köras på allmän väg utan bara korsa den. På en enskild väg får terränghjulingen i normalfallet inte köras fortare än 20 km/h. Det är ett exempel på något som inte alla känner till enligt Jörgen Persson.

– Vi är särskilt oroliga för att minderåriga ska skada sig. Det är inte säkert att alla föräldrar inser riskerna med fyrhjulingar.

Vid fyrhjulingsolyckor under perioden 2007-2010 var 40 procent barn under 15 år, av de som har uppsökt akutsjukvården.

Läs också: Larm om olycka med fyrhjuling

Det är idag inget hjälmtvång för terränghjulingar, men under nästa år kommer det sannolikt ett sådant.

Flest omkommer på småvägar.

– Många gånger har terränghjulingen ersatt traktorn för mindre arbeten i skogen. Vid flera olyckor har föraren klämts fast och är du ensam kan du inte få hjälp. Då kan ett larmsystem vara till stor nytta.

Nästan 3 av 4 omkomna på fyrhjuling dog i en olycka där fyrhjulingen välte. En skyddsbåge monterad på alla typer av fyrhjulingar skulle minska risken att klämmas fast, säger Jörgen Persson.

Han jämför när traktorer försågs med en störtbåge. Då upphörde i princip alla dödsolyckor som var relaterade till vältande traktorer.

Fyrhjulingar har hög tyngdpunkt. Passagerare och tung last flyttar tyngdpunkten ännu högre upp och de välter lättare.

Jack Pedersen på Länsförsäkringar i Gävleborg säger att ett stort problem med mc- registrerade fyrhjulingar är att de får köras av förare med vanligt B kort utan särskild utbildning.

– De går fort, har mycket snabb acceleration och har helt andra egenskaper än en motorcykel. Kör du fort i en kurva kan du luta motorcykeln, men med en fyrhjuling går det inte. Den välter i stället.

Det är hjälmkrav om man kör en mc-registrerad fyrhjuling. Huvudskador står för mer än hälften av de dödliga skadorna vid olyckor. Många förare som kört alkoholpåverkade saknade hjälm.

– Om en förare brutit mot gällande lagar och regler så blir det en nedskrivning av ersättningen, säger Jack Pedersen.

Mer läsning

Annons