Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så vill S satsa på järnvägen

/

Socialdemokraterna föreslår 37 miljarder mer än regeringen i investeringar i järnvägen fram till 2025, säger S-ledaren Stefan Löfven. 27 miljarder gäller investeringar i järnvägen medan 10 miljarder gäller underhåll.(TT)

Annons

Det handlar om 27 miljarder kronor mer i investeringar i järnvägen och tio miljarder kronor i järnvägsunderhåll 2014-2025, enligt Stefan Löfven. Bland annat ska arbetet med höghastighetståg "tidigareläggas".

– Vi kan inte fortsätta att åka prärieexpressen när andra åker höghastighetståg, förklarade Löfven på en presskonferens.

Något datum för att börja bygga höghastighetståg finns inte, men enligt Löfven innebär tidigareläggning att man startar en komplett järnvägsutredning för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö via Jönköping.

Borg avfärdar

De i förhållande till regeringen ökade anslagen ska finansieras med Socialdemokraternas förslag till en särskild vägslitageavgift, som ska ge drygt fyra miljarder kronor per år.

– Det är bara att räkna, tolv gånger fyra blir 48 miljarder kronor, säger Löfven.

Men finansminister Anders Borg avfärdar finansieringen.

– Deras förslag om en vägslitageavgift kan tidigast införas 2021, eftersom det är en tekniskt komplicerad lösning som kräver en omfattande upphandlingsprocess och beredning. S kan inte påskynda investeringarna med en enda krona, säger han.

Finns i Europa

Andra järnvägsbyggen som S vill starta är höghastighetståg Lund-Hässleholm, en järnvägsutredning för dubbelspår Göteborg-Oslo och fyrspår Stockholm-Uppsala. S vill också ha ytterligare en etapp dubbelspår på Oskustbanan Gävle-Sundsvall, en etapp på Norrbotniabanan Umeå-Dåva samt Sydostlänken med upprustning och ny järnväg Älmhult- Olofström-Karlshamn.

På frågan hur vägslitageavgiften ska konstrueras hänvisar Stefan Löfven till att det redan finns ute i Europa.

Mer läsning

Annons