Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Integrationsprojekt har lett till ökad gemenskap: "Det är viktigt för att bearbeta bort rasismen"

Nya vänner och en ökad förståelse. Det är resultatet av ett integrationsprojekt som startades på Hagaskolan i höstas. "Det har betytt jättemycket för mig och jag har fått många nya vänner, säger Merna Helwangi", elev i internationella klassen.

Annons

Orientering och samarbetsövningar var något som eleverna från Hagaskolan ägnade sig åt under tisdagen på Södra Berget. Det är en är en del av ett integrationsprojekt som de har startat upp på skolan.

– Meningen är att eleverna ska lära känna varandra bättre och att de ska bygga sociala och språkliga broar mellan varandra, säger Petra Gilliusson, SO-lärare på skolan.

I höstas inrättades ett tillfälligt flyktingboende i närheten av Hagaskolan. Det fick eleverna att börja diskutera kring olika flyktingfrågor. Men något som väckte starka reaktioner hos eleverna var ett ritat hakkors på ett tillfälligt boende i centrum, för att vara en positiv motkraft mot detta startades ett integrationsprojekt upp: "Viktigt på riktigt – en kurs som gör skillnad" på elevens val-tid. Klass 9D samt den internationella klassen startade upp detta projekt tillsammans med sina lärare. Därefter har fler ungdomar från fler klasser slutit upp i projektet under resans gång.

– Det är jätteviktigt att vi har detta projekt för bearbeta bort rasismen, det mesta handlar om en dialog mellan varandra, säger Jonas Sandin, elev.

Projektet är något som bidragit till att nyanlända och svenskfödda elever lärt känna varandra bättre och de har tagit lärdom av varandras tankar, erfarenheter, religion och kultur.

Orientering är en aktivitet som Kajsa Lindqvist i 8:an har lärt ut till eleverna.

– Jag har alltid tyckt det är kul att träffa nya människor, och genom detta projekt har jag fått lära mig om deras kultur och religion. Det har varit kul att få lära ut orientering, säger Kajsa Lindqvist

– Innan jag kom till Sverige hade jag aldrig orienterat, men i dag blev det min tredje gång, säger Merna Helwangi.

Tanken är att integrationsarbetet ska fortsätta till hösten och arbetet har gett eleverna mycket. Det är inte bara elever från klass 9D och internationella klassen som har möjlighet att medverka i projektet, utan även andra elever på skolan.

– Eleverna har lärt känna varandra bättre, de integreras på ett naturligt sätt och jag har märkt att de lär sig många nya ord hela tiden, säger Petra Gilliusson, lärare.

Mer läsning

Annons