Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klirr i kassan för Sundsvall

/

SM-veckan omsätter miljontals kronor och placerar Sundsvall på kartan.
– Vi har som målsättning att ha en turistekonomisk omsättning på 40 miljoner kronor under SM-veckan, säger Maria Åslin på Näringslivsbolaget.

Annons

Arrangören räknar med att 50 000-60 000 besökare kommer till Sundsvall under SM-veckan. Undersökningar kommer att göras på plats under veckan för att kartlägga hur länge besökarna bor här och hur mycket de spenderar på restauranger och boende.

– Det är mycket bokat på hotellen och många Sundsvallsbor kommer att hyra ut sina lägenheter och hus till de 20 000 tillresta besökare som kommer under veckan, säger Maria Åslin.

Det finns ungefär 2500 hotellsängar i Sundsvall och Maria Åslin är positiv till de privata lösningarna. Hotellen i Sundsvall har högt tryck under veckan.

– Beläggningsmässigt så är det knökfullt hos oss och det har det varit länge. SVT bor hos oss och en massa idrottare. Vi är också med som partner till SM-veckan tillsammans med Nordic Choice, det passar oss bra eftersom vi behöver komma ut till idrotten, säger Anna Borggren, hotelldirektör på Clarion Collection Hotel Grand.

Mediebevakningen under veckan är stor, SVT sänder 60-70 timmar och arrangören har en målsättning på 4000 publicerade artiklar i svensk media.

– Vi räknar med att exponeringen i media har ett marknadsvärde på 60 miljoner kronor. Att SVT sänder så mycket som de gör är värt mycket för alla föreningar som får lättare att sälja reklamplatser. De små idrotterna som vanligtvis inte syns får publicitet, säger Maria Åslin.

Att Sundsvall har en bra chans att visa upp sig från sin bästa sida för omvärlden, råder det inga tvivel om.

– Nu har vi möjligheten att visa vilken fantastisk turistdestination Sundsvall är. Vi är alla ambassadörer och förhoppningsvis kan vi få flera av besökarna att komma tillbaka senare, säger Anna Borrgren.

Mer läsning

Annons