Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Användningen av urea minskar på Midlanda.

/
  • Urea är ett av de starkaste kvävemedel som finns på marknaden och innehåller 45 procent kväve.

De senaste två åren har det skett en liten minskning av användandet av Urea för att avisa banorna på flygplatsen vid Midlanda. – Äntligen går det ner, säger Vanja Aldengård miljöansvarig vid flygplatsen.

Annons
Ur miljösynpunkt är minskningen glädjande att mindre mängder av det 45 procentiga kvävemedlet används i det mycket känsliga Indalsdeltat.
Det är dock viktigt att påpeka att minskningen är liten och att det är långt kvar till 1995-års nivå då det endast spreds 15 000 kilo.
Att jämföra 1995-års nivåer med 2004 är slående då det under det året användes i det närmaste lika mycket sand som acetat, som är alternativen, men trots det under 2004 tre gånger så mycket Urea som 1995.
Argumentet att använda andra alternativ har alltid varit att det inte varit möjligt för att garantera flygsäkerheten.
Sant är att väderleksbetingelserna vid Midlanda inte alltid är de bästa vilket medfört ökad användning av Urea då det saknas bra alternativet. Det geografiska läget bredvid havet med dimma. Kalla banor och regn medför isbildning som är besvärligare än på många andra flygplatser.
De ansvariga vid Midlanda har inte kunna använda egna alternativ utan varit hänvisade till de beslut och uppköp som Luftfartsverket central i Stockholm har genomfört.
Kritik har även riktats mot luftfartsverket som anklagas för att inte lägga manken till för att hitta andra alternativ då Urea visat sig vara både lätt och billigt att använda och ingen av de som protesterar kan tänka sig tumma på flygsäkerheten för att värna miljön.
De två senaste åren minskningar har berott på att de ansvariga vid Midlanda i större utsträckning använt sig mätvärden som med täta mellanrum mäter luftfuktighet, temperaturer i luft och på banan för att i möjligaste mån minska användningen av Urea.
Under den senaste säsongen 2004 förbrukades 44 200 kilo av gödningsmedlet Urea som innehåller 45 procent kväve för att avisa start och landningsbanorna vid flygplatsen.
Det är den minsta mängden sedan 1999 och en bra bit under toppåren 2001 och 2002 då det som mest spreds 67 300 kilo gödningsmedel för att hålla banorna fria från is.
Då syntes det även i de provbrunnar som finns för att kontrollera grundvattnet att kvävehalterna steg. Något som medförde kritik från tillsynsmyndigheten länsstyrelsen.

Mer läsning

Annons