Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Båtlivet har förändrats

Det finns 718 000 fritidsbåtar i Sverige, långt färre än de 1,2 miljoner man antagit tidigare.
Sjöturismen håller på att förändras drastiskt, visar den omfattande Båtlivsundersökningen.

Annons
Den gängse bilden av ett båtliv med långturer och övernattningar är förlegad. Det allra vanligaste är i stället korta dagsturer i småbåtar. Det finns bara 83 000 motorbåtar och 55 000 segelbåtar man kan övernatta i. Resten är småbåtar för dagsturer, enligt undersökningen som presenterades på fredagen.
Den vanligaste båten i Sverige är en liten motorbåt med minst 10 hästkrafters motor som det inte går att övernatta i. Det finns cirka 200 000 sådana båtar. Näst vanligast är en öppen båt med svag motor och därefter följer ekor och roddbåtar utan motor. Mycket få båtar kan komma upp i 40 knop.

Asocialt
Den som tror att folk ger sig ut på sjön för att umgås och vara sociala har helt missuppfattat drivkraften bakom båtlivet. Det viktigaste för båtfolket är i stället frihetskänslan och naturupplevelsen samt tystnad och lugn och ro. Social samvaro anses vara oviktig.
Nu är det korta färder som dominerar, även för större ruffade motorbåtar. Det är en förändring mot tidigare då det var vanligare med långturer. Men eftersom det är den första båtlivsundersökningen på 21 år är det svårt att göra några säkra jämförelser.
Statistiska centralbyrån har intervjuat 13 000 personer om deras båtvanor och svarsfrekvensen är över 80 procent, en mycket god siffra. Undersökningen tyder på att oron över nedsmutsning är överskattad, inte heller tycks bullret utgöra det problem det ibland framställs som.

Kajak i skärgården
Mats Rosander-Liew vid Sjöfartsverket tror att undersökningen blir ett underlag för den utredning han väntar sig om någon form av utbildning av båtförare.
Nästan 90 procent av båtägarna tycker att det borde införas en åldersgräns för att få köra snabb båt och någon form av kompetenskrav för planande båtar.
En relativt ny form av båtliv är långturer i skärgården med kanoter och kajaker. Det har medfört vissa problem med nedsmutsning och brandskador på hällar, men sådant går säkert att lösa med bättre utbildning, tror de myndigheter och organisationer som står bakom undersökningen.

Mer läsning

Annons