Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilnycklar hett stöldgods

Nya bilar med elektronisk startspärr går inte att tjuvkoppla. Därför har bilnycklar blivit allt mer begärligt stöldgods.

Annons
Dan Falconer är produktansvarig vid försäkringsbolaget If i Stockholm.
 Vi kämpar för att få bilhandlare och bilägare att hålla bättre reda på sina bilnycklar. Man ska inte låta nycklarna ligga framme i bostaden om man är ute och reser, exempelvis, säger han till TT.
Intresset för nycklar har med den elektroniska startspärren att göra. En sådan så kallad immobiliser finns nämligen i stort sett i samtliga personbilar som tillverkats från 1998. Bilens originalnyckel har utrustats med en så kallad transponder som, genom signaler till bilens motorstyrenhet, talar om att det är okej att starta.
Så kallad tjuvkoppling är därför "i princip" omöjligt, anser försäkringsbolagen.

Nycklar hett stöldgods
Antalet anmälda bilstölder har också minskat på senare år. Och bara en av tio av de totalt 39 000 bilar som stals år 2003 var tillverkade efter 1998.
Samtidigt finns tecken på att bilnycklarna blir allt hetare stöldgods, enligt If.
 Det kan gå till så att biltjuven följer en person som nyss parkerat i en ny fin bil till ett lunchställe, exempelvis. Sen kommer han åt nyckeln genom att gå in i garderoben och söka i genom rockfickorna, säger Dan Falconer.
Bilhandlare har alltför ofta nycklarna i ett öppet skåp strax innanför disken nycklar som dessutom ibland är försedda med registreringsnummer, enligt Falconer.

Spärra nyckeln
Totalt 97 procent, eller 218 av 224, av de stulna bilar med startspärr som återfanns under första halvåret 2003 hade stulits just med hjälp av en passande tändningsnyckel, visar en ny studie från företaget Larmtjänst som agerar på uppdrag av försäkringsbolagen.
I nästan samtliga dessa fall hade biltjuven stulit eller lurat till sig nyckeln av bilens ägare.
För en person som blivit av med sin nyckel gäller det att snabbt söka upp en märkesverkstad och få bilens elektroniska låssystem spärrat. Annars riskerar man, konstaterar If, att få betala en högre självrisk vid en eventuell stöld.
Försäkringsbolagens kostnader för stulna bilar uppgår fortfarande till minst en miljard kronor om året, enligt siffror från Brottsförebyggande rådet.

Mer läsning

Annons