Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Boken om Jättholmarna klar

/
  • Anders Hammare och Gunilla Schelin med boken Jättholmarna, från forntid till nutid.

För ungefär 3 000 år sedan kan en säl ha stött på en sten i vattnet utanför Mellanfjärden.
Nu har stenen genom landhöjningen växt till Jättholmarna, med Österön och Västerön. Och blivit en bok av Anders Hammare, nu Luleå, en man som tillbringat mycket tid på ön.

Annons
Jag har egentligen arbetet med boken i hela mitt liv. Från att jag fick följa pappa Georg i strövande på ön.
Hans yrkeskarriär gick från att vara fiskardräng i Mellanfjärden till att pensioneras som kommendörkapten 1992. Han blev chef för klassiska isbrytare som Oden, Tor, Ymer, Thule och Njord och var även befälhavare på u-båtar. Mellanfjärden och Jätholmarna har dock alltid varit en fast punkt i hans allsidiga sjötillvaro.
Jag har skrivit boken ideellt. Det som försäljningen ger, ska gå till Mellanfjärdens hamnförening.
Gärna till ett fundament i småbåtshamnen, ett minne av segelskonerten Kronan som 1850 blev ett vrak vid Jättholmarna.
Bara tre av de 12 på båten överlevde. En del vrakrester finns ännu bevarade.
Han skulle även vilja att det skyltades i Mellanfjärden om lastageplatserna. Landhöjningen har gjort att stengrunderna nu finns långt upp på land i den mån de alls finns kvar. Som Ystifinlands lastageplats.
Boken har tryckts i 1 000 exemplar. Anders Hammare har finansierat tryckningen, illustratören Gunilla Schelin, Mellanfjärden, har arvoderats genom EU-projektet Ostkanten.
Namnet Jättholmarna har funnits sedan 1300-talet. 1789 fick Jättendalsbönderna lagfart på Jättholmarna, numera ägs ön av Jättendals stora skifteslag.
Jättholmarna har oerhört mycket mer att erbjuda än naturreservatet Gran, tycker Anders Hammare. En helt annan potential för besök.
Jättholmarna har inte haft någon bofast befolkning. Under sin forskning har Anders Hammare träffat på många husgrunder, flera som inte ens arkeologer hittat.
Det kunde hända att ett 20-tal segelfartyg ankrade upp på sin färd. Och handeln var omfattande.
De som lastade och lossade kan ha bott vid Aborrdövan, den plats där Hammare funnit husgrunderna.
Skogsklippare har haft det svårt. Det har blivit dyrt att frakta virke och de som köpt skog har gjort förluster. Den senaste förlustaffären gjordes på 1960-talet.
I boken hävdar Hammar också att två mordbränder inträffat. Den senaste i Lathamnen 1927, ett försäkringsbedrägeri. Fem stugor brann ner till grunden.
Ingen dömdes för det. Men jag vet att branden anlades.
Illustratören Gunilla Schelin har bidragit till att boken, som är rik på bilder, är lättläst och luftig.

Mer läsning

Annons