Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brinnande norskt fartyg bogserat längre ut till havs

Invånarna i skärgårdsorten Höllen på norska Sörlandet pustade ut på lördagseftermiddagen, när det brinnande tankfartyget Fjord Champion bogserades längre ut till havs.

Annons
Nervositeten var stor bland skärgårdsborna, som på nära håll kunde följa arbetet med att försöka få loss det brinnande fartyget från det grund där det hade fastnat.
På eftermiddagen kunde Arne Aanensen, vaktmästare i den lokala småbåtshamnen, lättad ta sin hustru i armen och gå hem, sedan han konstaterat att risken för ett oljespill mitt i "Sörlandets pärla" hade undanröjts och turistsäsongen var tryggad.

Långsam släckning
Med en hastighet av två knop bogserades Fjord Champion ett par nautiska mil bort från skärgårdsöarna. Där skulle fartyget ligga tills branden ombord är släckt, vilket man beräknar kunna ske på söndagen.
Var det 170 meter långa fartyget sedan ska tömmas på de 700 ton olja det har ombord, eller hur det ska ske, hade Kystdirektoratet ännu inte tagit ställning till.
Risken för oljeläckage bedömdes vara stor och en representant för Norges Miljövernforbund, Jan-Hugo Holten, sade till nyhetsbyrån NTB att han fruktar att Kystverket tänker bogsera in fartyget till land innan det töms på olja.
Holten sade att det är nödvändigt att genomföra en nödlossning till havs snarast möjligt. Källor vid Kystverket sade att det är den lösning de tills vidare lutar åt, men Holten sade att han ändå befarar att myndigheterna till sist väljer en billigare, och farligare, metod.

Hårt väder
Fjord Champion började brinna i hårt väder i fredags kväll. Hela besättningen om 28 personer evakuerades under natten och på lördagsmorgonen när det stod klart att de inte kunde få kontroll över branden. Besättningen fördes till Kristiansand utan skador.
På morgonen låg fartyget med slagsida på ett grund utanför Sögne i Vest-Agder i södra Norge. Räddningspersonalen kom fram till att det måste dras loss för att inte riskera att slås sönder eller kantra vid lågvatten. Den kraftiga branden och rökutvecklingen kunde ses på flera kilometers avstånd.
Fartyget har ingen last men omkring 700 ton bränsle. Trots att det akuta hotet föreföll undanröjt på eftermiddagen höll man rekvirerade länsar och annan räddningsutrustning i beredskap.

Mer läsning

Annons