Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bybor protesterar mot lastbilstrafik

/
  • —I snitt har jag räknat ut att det går förbi en lastbil var femte minut, säger Jonas Toft.
  • Det krävs en väldigt säker häst för att den inte ska reagera på ett nära möte med lastbilarna utefter vägen.
  • Det finns mycket hästar i Gudmundsbyn och man har en träningsbana i Huli. Tidigare brukade folk rida eller köra dit. Men enligt Jonas Toft är det inte många som törs det längre av rädsla för att möta lastbilarna.
  • Den nya grustäkten på gränsen mot Laggarberg ska enligt planerna bli permanent. I Gudmundsbyn oroar man sig för att den tunga trafiken kommer att fortsätta i framtiden.
  • Lastbilarna går i skytteltrafik genom Gudmundsbyn i sommar.

Byborna i Gudmundsbyn protesterar mot ökad trafik genom byn. Sedan den nya grustäkten på gränsen mot Laggarberg öppnade har lastbilar kört i skytteltrafik mellan täkten och Birsta. Byns innevånare visste inte ens om att deras väg skulle bli transportsträcka för grustäkten.

Annons
Sju lastbilar kör skytteltrafik mellan täkten och Birsta under dagtid. Det här gör att förutsättningarna för vårt boende helt har förändrats, säger Jonas Toft, en av de boende i Gudmundsbyn.
Bybor har gått samman och protesterat genom att bland annat skriva ett brev till länsstyrelsen.
Vår miljö har försämrats drastiskt. Många av dem som bor utmed vägen har barn, hästar och husdjur, säger Jonas Toft.
Många förstod inte heller vad som var på gång när ekipagen lastade med stenkross började rulla genom byn.
Meningen var att Birstalänken skulle ha varit transportväg till och från täkten. När det inte blev något av länken och började detvplötsligt fara lastbilar här istället.
Det känns som om man bor längs Timmervägen numera, säger Marie Jonsson.
Hon och hennes familj bor i ett hus nära vägen sedan fyra år tillbaka.
Vi hade nog funderat lite mera innan vi köpt huset om det hade varit sådan här trafik här då, säger hon.
När hon och barnen är ute på gården håller de sig oftast på baksidan.
Det är länsstyrelsen som är tillsynsansvarig för täkten och ärendet har gått genom miljödomstolen för lokalisering av täkten samt för transport ut till allmän väg, säger Göran Nordin, sakansvarig för geologi på länsstyrelsen.
Vägen Y 602 som går genom Gudmundsbyn är allmän väg som sköts av Vägverket.
Vi tillhandahåller allmän väg till alla och det gäller även näringsliv. Vi kan inte begränsa vilka som får köra på vägen eller i det här fallet stänga av vägen för tunga fordon så länge inte vägen körs sönder. Däremot är trafiksäkerheten vår sak och i det här fallet kan det bli aktuellt med att bygga busshållplatser till skolbarnen, säger Björn Sjölund, driftledare vid Vägverket.
Från att ha haft en dålig grusväg med lite trafik har Gudmundsbyn nu en nyasfalterad väg men också tung och tät trafik.
Att vägen asfalterats har inte med täkten att göra, den har varit prioritet länge och i samband med vägbygget på Kovlandsvägen fick vi möjlighet till det.
Företaget VTG som fått tillståndet till grustäkten har uppgett att skytteltrafiken till och från Birsta ska pågå under sommaren men att det ska avta därefter. Målsättningen är dock att det ska bli en permanent täkt.

Mer läsning

Annons