Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chefredaktören: "Det som händer i Almedalen får inte stanna i Almedalen"

Annons

Almedalen må beskrivas som ett jippo, en seminariebubbla eller ett organiserat och utdraget rosémingel. Men – det som händer och tas upp där får också genomslag.

I veckan ordnade vi inom Mittmedia vårt första seminarium där, "Ett uppkopplat Sverige – en förutsättning för demokratin?". Varför det är viktigt har jag skrivit krönikor om tidigare. Att inte alla genom bra bredband har samma möjligheter till digital nyhetsförmedling och samhällsservice är ett hot mot utveckling och demokrati.

Nu orsakade frågeställningen inga stora motsättningar i panelen, alla var för överens för att det skulle bli debatt. Längst gick väl Anna-Karin Hatt (C), tidigare it- och energiminister nu tillträdande vd för Almega, som ville definiera it-struktur som ett femte transportslag, efter vägar, järnvägar, flyg och sjöfart. Ett mycket intressant tankesätt, som visar tyngden i frågan.

Givetvis kom inga raka besked eller löften om hur detta som kallas digitala utanförskap ska lösas. Det är inte poängen, inte för oss som medieföretag. Vi har lyft frågan, både genom journalistik och genom detta seminarium. Och förhoppningen är att det som nu hände i Almedalen inte stannar i Almedalen.

Genom att vi lyfte frågan så borde fler vakna. Det blev en hel del snack i rätt många kretsar kring vår fråga. Här fanns jaktorganisationen, vars medlemmar i rätt stor utsträckning finns och vistas på landsbygden, här fanns kommunalråd från mindre kommuner som är direkt berörda och här fanns fackförbund vars medlemmar jobbar med kommunikation – och som alla är direkt berörda och drabbade av digitalt utanförskap.

Alla de samlades kring vår seminariediskussion – och det borgar för att diskussionerna faktiskt bara börjat och att det kanske blir verkstad kring en fråga som det trots allt finns enighet kring.

Annat noterbart från Almedalen? Det ska vara att det nu slagits fast att det – faktiskt – inte var bättre förr. För medieanalysföretaget Retriever har analyserat 15 miljoner tidningsartiklar från de senaste fem åren. De menar att det – trots rapporter om tidningskris och minskade upplagor – inte blivit så stora skillnader i innehållet och i antalet artiklar de senaste fem åren. Och trots att det pratas om snuttifiering så har inte längden på artiklarna förändrats.

– Analysen är ett gott betyg till dagstidningarna och visar att de upprätthåller sitt samhällsuppdrag och fortsatt klarar av att leverera kvalitetsjournalistik, kommenterade Per Hultengård, VD för branschorganisationen Tidningsutgivarna.

Jag vet att jag ofta – med all rätt – kan anklagas för att prata i egen sak. Därför känns det bra att nu ha denna undersökning som stöd i kommande diskussioner.

Mer läsning

Annons