Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De flesta förskolor serverar söta mellanmål

Mer än hälften av förskolorna serverar sötade mellanmål upp till tre gånger i veckan.
Det visar den kartläggning av mellanmål på förskolorna som tandläkarna genomfört under februari och mars.

Annons
 Vällevnadssjukdomarna blir ett allt större folkhälsoproblem inte minst bland våra barn och ungdomar. Det finns också en direkt koppling mellan övervikt och försämrad munhälsa. De allra fetaste barnen har i genomsnitt fyra gånger så många hål som barn i motsvarande åldrar i genomsnittsbefolkningen, säger Roland Svensson, ordförande i Sveriges Tandläkarförbund, till TT.
För en tid sedan slog förbundet larm i en rapport som visade att många barn fick tillgång till godis och läsk varje dag via skolornas kaféer och kiosker.

För mycket sött i skolan
 Den rapporten har fått många politiker och ansvariga på skolorna att vakna och på många håll har försäljningen av läsk och godis på skolorna stoppats. Nu riktar vi in oss på de allra yngsta skolbarnen. I en ny rapport konstateras att det finns förskolor som dagligen serverar sötade mellanmål, säger Roland Svensson.
Söta krämer och soppor är vanligt förekommande liksom strösocker, sylt och äppelmos som sötningsmedel till fil och yoghurt.
Över hälften av förskolorna serverar sötade mellanmål upp till tre gånger i veckan. Majoriteten ger barnen sötade mellanmål flera gånger i månaden. På nästan alla intervjuade förskolor, 90 procent av dem, firas dessutom barnens födelsedagar med saft, bullar, tårta och glass.

Inte fest varje dag
 Det måste inte vara fest varje dag för våra barn. Vi föräldrar och skolpersonal måste ta ett gemensamt ansvar. Den gamla regeln med lördagsgodis är att rekommendera. Barn behöver inte socker i maten. Förskolan och skolan ska vara en förebild för barnen när det gäller kost och hälsa och bör därför helt och hållet vara en sockerfri zon, anser Roland Svensson.
Tandläkarförbundet rekommenderar alla förskolor att slopa de sötade mellanmålen och satsa på sockerfria och hälsosamma mellanmål som mjölk, smörgås med pålägg, grönsaker och frukt.

Mer läsning

Annons