Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De vill sätta stopp för genomfartstrafik

Trots att det är förbjuden genomfart är det många som använder Tjädervägen i Korsta som genväg. Under två timmar en morgon i höstas passerade 90 bilar på vägen, av dessa hade 76 inget ärende på gatan, visar en undersökning som Motormännen gjort.

Annons
Det är de boende i bostadsrättsföreningarna Tjädern och Huggaren som beställt undersökningen. Orsaken är att de upplevt att det är många trafikanter som ignorerar förbudsskyltarna som sattes upp hösten 2003.
Men de mätningar kommunen gjort visar att skyltarna ändå har haft stor effekt. Trafiken på gatan har mer än halverats sedan dessa kom upp. Under tre dagar i november 1999 passerade i genomsnitt 2 900 bilar per dygn. Vid en mätning i maj i fjol var den siffran runt 1 200.
Men de boende i området är ändå inte nöjda.
Det är fortfarande för många bilar som använder gatan som genomfartsled trots att det är förbjudet. Dessutom kör många av dem för fort, säger Ingegerd Westin, ordförande i Tjädern.
Och Motormännens undersökning visar att det fortfarande är många som i stället för att köra Medborgargatan ner till Ortviksvägen och sedan ut på Korstadsvägen använder Tjädervägen som en genväg. Även hastighetsbegränsningen följs dåligt. Under ett dygn i september i fjol körde 322 av 784 bilar fortare än tillåtna 50 kilometer i timmen, visar undersökningen.
Hastigheten och den täta trafiken är en olycksrisk, menar representanterna för de båda bostadsrättsföreningarna. Huggarens parkering ligger dessutom så att bilarna måste backa ut på Tjädervägen, något som kan vara problematiskt framförallt under morgon- och eftermiddagstrafiken.
Många medlemmar är gamla och inte så krya. Det kan vara svårt för dem att backa ut, säger Anita Östlund, ordförande i Huggaren.
Fler farthinder på vägsträckan är en lösning som de tror skulle kunna avskräcka folk från att ta genvägen. Men de får inte medhåll av Bertil Lindström, chef på mark- och trafikavdelningen på Sundsvalls kommun.
Tror inte att det är en bra lösning. Överallt där vi har gjort upphöjda farthinder får vi klagomål från busschaufförer som får ont i rygg och nacke av att köra över hindren flera gånger per dag. Att folk inte bryr sig om förbudsskyltarna är en polisiär fråga, anser han.
Och egentligen är det den lösningen som även Anita Östlund tror mest på.
Om polisen stod där några gånger under en period kanske det skulle ha effekt. Kostar det pengar brukar folk lära sig.
Men hos Polisen är denna typ av bevakning inte högt prioriterad.
Vi försöker i första hand att ägna vår tid åt faktorer som orsakar svåra olyckor. Därför prioriterar vi hastighetskontroller, nykterhetskontroller och kontroll av bilbälten, säger Svante Näsström, chef för trafikpolisen i Sundsvall.

Mer läsning

Annons