Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyslexiförening vill ha bättre utbildning av lärare

Blivande lärare behöver få bättre utbildning i hur man lär barn läsa och skriva, anser Svenska Dyslexiföreningen.

Annons
Nyligen vände sig föreningen till regeringen och föreslog åtgärder för att förbättra läsförståelsen hos barn och ungdomar. Det handlar främst om förbättrad lärarutbildning, och fortbildning av redan verksamma lärare.
Läsförståelse är årets ämne på Dyslexiföreningens utbildningskonferens, som inleddes i Göteborg på fredagen. Flera forskningsresultat visar att svenska barn och ungdomar allmänt sett blivit något sämre på att läsa och förstå skriven text.
 En anledning är att vi exponeras för mindre språk i dag än tidigare. Det är stor konkurrens mellan olika aktiviteter, där det inte alla gånger är naturligt att man möter ett rikt språk, säger Stefan Samuelsson, professor i pedagogik vid Linköpings universitet, till TT.
Samtidigt ökar i många fall kraven på god läsförståelse i arbetslivet, inte minst till följd av datorisering. Stefan Samuelsson framhåller att skola och föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnen får en bred språklig kompetens.
 Barn behöver se fler vuxna läsa, så att de själva intresserar sig och plockar upp en bok. Skolan måste också tänka på att läsförståelsen inte kommer av sig själv, bara man lärt barnen de tekniska färdigheterna. De behöver träna hur man ställer frågor till en text, och hur man granskar den kritiskt.
Dyslexiföreningen anser att frågor som har med läsförståelse att göra blivit styvmoderligt behandlade inom lärarutbildningen på senare år.
 Skrift är en onaturlig verksamhet, som kräver vägledning för att man ska få ordning på krumelurerna, säger Ingvar Lundberg, professor emeritus vid Göteborgs universitet.

Mer läsning

Annons