Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En storaffär på gång – så kan ST påverkas

Annons

En storaffär är på gång inom mediebranschen och ST är i högsta grad inblandad.

För på tisdagen blev det känt att ST:s ägare Mittmedia gjort en avsiktsförklaring om att bilda en helt ny mediekoncern tillsammans med Schibsted, som ju i Sverige äger bland annat Svenska Dagbladet (SvD) och Aftonbladet.

Mittmedia planeras bli huvudägare till den nya mediekoncernen. Där ska Mittmedias 18 tidningar i södra Norrland och Dalarna samt Schibsteds SvD ingå. Dessutom ska Promediatidningarna i Mellansverige ingå i den nya koncernen, bland andra Nerikes Allehanda i Örebro och VLT i Västerås, detta när Mittmedia sedan nyligen är majoritetsägare i det bolaget.

Nu ska vi komma ihåg att detta i nuläget endast är en avsiktsförklaring. En hel del förhandlingar återstår innan de stora dragen och detaljerna kring den nya mediekoncernen blir klar.

Men om man funderar lite grann framåt – vad kan detta innebära för ST?

I grunden ändras inget. Där är kärnan i ST:s verksamhet lokal nyhetsförmedling från Sundsvallsregionen. Men för möjligheterna för att utveckla denna lokala journalistik kan detta innebära massor.

Mittmedia beskrivs redan i dag som den lokaltidningskoncern i Sverige som ligger längst fram i medieutvecklingen. Vi har fortsatt ett antal starka papperstidningar samtidigt som vi utvecklar helt nya berättarformer och möjligheter för journalistik i digitala kanaler.

Schibsted är den koncern som ligger längst fram vad gäller digitala affärer.

Där finns givetvis en rad nya möjligheter för ST och Mittmedia till både nya intäkter och innovation – som i förlängningen kommer gagna den lokala journalistiken i Sundsvallsregionen.

ÖP:s chefredaktör Hans Lindeberg sammanfattar det hela rätt bra i en krönika:

"I den nya storkoncernen handlar det om att samarbeta kring teknisk utveckling, annonsmarknad och nya digitala plattformar. Områden där en alltför liten lokal mediekoncern får svårt att överleva i strukturomställningen som pågår och största konkurrenten om er användares medietid är den USA-styrda jättekoncernen som heter Facebook."

Vart detta tar vägen vet vi inte i dag. Vilka möjligheter kan Mittmedias planerade samgående med SvD ge? Hur kommer Schibsteds innovationskraft och affärsutveckling stärka din lokala nyhetsförmedlare?

Dessutom har vi nog inte sett den sista affären i svenska mediebranschen. Många traditionella tidningsföretag har det tufft i dag i den digitala annonsaffären. Här krävs nytänk och nya allianser för att möta den globala konkurrensen vi som lokaltidning ändå möter – när vi fajtas om er läsares tid digitalt.

Hel del förhandlingar återstår innan alla dessa frågor får sina svar. Vi får helt enkelt se vad som realiseras – innan man vågar sig på tvärsäkra besked.

LÄS MER:

DI: "Som fenomen är Mittmedia ett av de mest intressanta tidningsföretagen i Sverige de senaste tio åren"

Resumé har en rad artiklar om den planerade affären.

Medievärlden om storaffären.

Även Journalisten och Dagens media rapporterar fylligt.

Mer läsning

Annons