Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Erik Niva: "En tapper och hårt arbetande tidning"

/

Erik Niva är en av dem som startat sin karriär på Dagbladet för att sedan gå vidare till större uppdrag.
– Det var där jag fick lära mig hur yrket fungerade i praktiken, säger han.

Annons

Erik Niva är i dag en välkänd sportjournalist på Aftonbladet, han syns i tv-rutan och har gett ut egna böcker – men de journalistiska grunderna lärde han sig i Sundsvall.

I början av 2000-talet pluggade Niva vid Mittuniversitetet och började samtidigt jobba extra på Dagbladets redaktion.

– Det var väldigt intensivt och lärorikt och första gången jag befann mig på en svensk tidningsredaktion. Jag hade varit utomlands tidigare och frilansat i norr, men det var första redaktionen jag lärde känna. Det var där jag fick lära mig hur yrket fungerade i praktiken, berättar han.

Redan första dagen på tidningen kastades en ung Erik Niva in i hetluften.

– I mina ögon behövde jag en grundlig genomgång, men Arne Åkerlund tog med mig in i en liten skrubb där det stod en gammal dator. Han sa bara "skriv i lokalt och skicka det till dagens", vilket senare visade sig vara namnen på något filsystem. Det var bara att simma utan begrepp om vilket vatten man befann sig på, säger Niva.

En av anledningarna till att Dagbladet varit en plantskola genom åren är just att unga reportrar fått chansen, men även närheten till universitetet.

– Det kom många ambitiösa journaliststudenter och blev upplärda. Det fanns en tradition och en vana att hantera oss studenter och ge oss chansen att praktisera det vi lärde oss i skolan, säger Niva.

Hur kommer du att minnas Dagbladet?

– Jag kommer personligen komma ihåg Dagbladet som en väldigt viktig utbildningsplats för mig. I ett större perspektiv kommer jag komma ihåg den som en jäkligt tapper och hårt arbetande tidning som gjorde väldigt mycket bra mot oddsen.

På lördag kommer sista upplagan av Dagbladet, och Erik Niva tror att fler svenska tidningar kommer gå samma öde till mötes.

– Jag tror att det kommer komma något på andra sidan, jag tror inte att mediebranschen upphör att existera, men jag tror att det blir värre innan det blir bättre. Det kommer brinna i fem-tio år och sedan växa fram något ur den brända jorden, säger han.

Mer läsning

Annons