Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fakta: EU:s kommande ordförandeländer

Gerhard Schröder har mist förtroendet från förbundsdagen, precis som han önskat. Nu avgör Tysklands president om parlamentet ska upplösas och vägen mot nyval i september öppnas.


EU-ledarna kallas till ett informellt toppmöte om unionens framtid i höst i Storbritannien.
Där vill nyblivne EU-ordföranden Tony Blair se kollegorna säga adjö till den nuvarande europeiska sociala modellen.

Annons
Inför fredagens historiska omröstning förklarade förbundskanslern att de många svåra motgångarna i delstatsval och den hårda interna kritiken inom det socialdemokratiska partiet mot spar- och reformpolitiken har begränsat regeringens handlingsförmåga.
 Alla partier här har uttalat sig för nyval och väljarna stöder med en överväldigande majoritet min önskan, sade Schröder och vädjade om att han skulle bli av med förtroendet.
Och det blev han med klara siffror. Av de 304 socialdemokratiska och gröna ledamöter som bildar koalitionsregeringens majoritet (oppositionen har 297 mandat) uttalade sig bara 151 för fortsatt förtroende. Resten lade ner sina röster.
Bakom det smått bisarra förfarandet ligger den tyska grundlagens förbud för parlamentet att upplösa sig självt. Författningen tillåter inte heller förbundskanslern att avgöra om han vill ha nyval. Först när han förlorat en förtroendeomröstning kan han gå till presidenten, som därefter avgör om det blir parlamentsupplösning och nyval.
President Horst Köhler har nu tre veckor på sig att avgöra om en avsiktligt förlorad förtroendeomröstning står i samklang med grundlagen.
Men även om presidenten upplöser förbundsdagen och utlyser nyval till den 18 september återstår ett hinder.
Författningsdomstolen kan mycket väl köra över politikerna. En gång tidigare har domstolen tagit ställning i frågan. Det var när Helmut Kohl 1982 avsiktligt förlorade en förtroendeomröstning för att stärka sin knappa majoritet efter regeringsskiftet. Då sade fyra av sju domare ja, tre var emot.
Den förste som avsiktligt förlorade en omröstning var Willy Brandt, som därefter i nyvalet 1972 för första gången gjorde socialdemokraterna till Västtysklands största parti.
När de tyska socialdemokraterna förlorat tio delstatsval och den 22 maj förlorade makten i den största och viktigaste delstaten Nordrhein-Westfalen efter 39 år var regeringen Schröder vid vägs ände. Kanslern valde då att sätta allt på ett kort och hellre förlora ett nyval än att på ett förödmjukande sätt regera sönder sig fram till ordinarie val om ett år.
Gerhard Schröders försök att få fart på Europas lägsta tillväxt, minska den rekordhöga arbetslösheten och sanera de offentliga finanserna formulerade han 2003 i paketet "Agenda 2010", som sedan dess till största delen blivit verklighet. Det innehöll en rad impopulära åtgärder inom sjukvårds- och arbetsmarknadspolitiken och påskyndade väljarflykten från socialdemokraterna och stegrade kritiken inom partiet. (TT)
Bakom den tyska grundlagens komplicerade och restriktiva bestämmelser om när förbundsdagen kan upplösas och nyval utlösas ligger de bittra erfarenheterna från den första tyska demokratiska 15-årsperioden, Weimarrepubliken mellan 1918 och 1933. Då kunde riksdagen själv besluta om nyval, när en majoritet av dess många partier så ville. Därför upplöstes riksdagen ofta och regeringarna var mycket instabila och kortlivade, något som nazisterna kunde utnyttja.
Norge har en än mer restriktiv grundlag än Tyskland. Där kan stortinget inte alls upplösas. (TT)
 Varje land har sitt eget system men det har väldigt ofta varit baserat på att bevara folks jobb med regler och lagar. Vi borde fråga oss om den modell vi har nu klarar sin uppgift i dagens värld, sade den brittiske premiärministern på en pressträff för journalister från EU:s medlemsländer i London på fredagen.
 Mitt svar är nej, den klarar inte att ge folk det skydd de vill ha, det kan vi se på arbetslöshetsnivåerna i många medlemsländer, tillade Blair.
En huvudpunkt på mötet i höst, datum är inte bestämt ännu, blir en diskussion om den europeiska sociala modellen och hur den intensiva konkurrensen från övriga världen ska mötas. EU-kommissionen ska förbereda en rapport som utgångspunkt för mötet.
 Jag säger inte att alla ska göra likadant, men vi borde ta lärdom av de rapporter som vi har beställt, sade Blair.
Också EU:s fortsatta utvidgning lär diskuteras på det informella mötet i höst.
 Vi planerar inte att gå ifrån de åtaganden vi gjort, sade Blair som konstaterade att invändningarna kring Turkiets eventuella framtid i EU har blivit fler den senaste tiden.
Den brittiske premiärministern sade att Storbritannien inte har ångrat att man gav arbetssökande från de nya medlemsländerna i Öst- och Centraleuropa tillgång till arbetsmarknaden utan särregler.
 Det har varit mycket fördelaktigt för oss, sade Blair.
Efter Storbritannien ska Österrike leda EU under första halvåret 2005. Därefter tar Finland över på sex månader.
Under 2007 leds unionen av Tyskland respektive Portugal.
Ordförandeländer 2008 blir Slovenien och Frankrike.
2009 leds EU av Tjeckien, följt av Sverige under det andra halvåret.
(TT)

Mer läsning

Annons