Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fem års strid om Sättnabanan är över

/
  • Cronje Hellberg och Tommy Edström från motorklubben SHRA är glada.Tillståndet för motortävlingar på Sättnabanan är äntligen i hamn efter fem år.

Motorklubben får tillstånd för dragracing Varje race varar några tiotal sekunder. Men att få tillstånd för tävlingar på Sättnabanan har tagit fem år. – Äntligen, nu har vi passerat alla tänkbara instanser, säger Tommy Edström, ordförande i motorklubben SHRA.

Annons
Miljööverdomstolen fällde det slutliga avgörandet i veckan.
Motorklubben får ett permanent tillstånd för två tävlingshelger i dragracing om året och lika många träningstillfällen på det före detta flygfältet i Kovland.
Domstolen tog överhuvudtaget inte upp det senaste överklagandet av miljötillståndet till prövning. Därmed står beslutet i den tidigare instansen, miljödomstolen, fast.
Det var i maj 2001 som SHRA köpte Sättnabanan med tillhörande byggnader av försvaret. Syftet var framförallt att få en arena för tävlingar i dragracing, hastighetstävling för specialbyggda fordon.
Sedan dess har det mesta som klubben gjort eller planerat lett till kritik och överklaganden. Framförallt från en stor grupp invånare som bor i byar nära banan. Gruppen kritiserar buller och andra miljöstörningar som de anser följer av tävlingarna.
Även miljönämnden i Sundsvall har varit kritisk och i det längsta satt sig emot permanenta tillstånd. Klubben fick nöja sig med tillfälliga tillstånd för tävling och träning ett år i taget, kopplade till hårda krav vad gäller buller, utsläpp och trafik.
2004 beslutade länsstyrelsen att ge SHRA ett permanent tillstånd. Det är detta beslut som nu har överklagats ända upp till miljööverdomstolen utan framgång.
Parallellt har de närboende har drivit flera andra processer för att stoppa banan. En gällde att motorklubben inte sökt något bygglov för sin verksamhet i Sättna. Ett annat överklagande gällde det kommunala bidraget till Sättnabanan som ansågs strida mot kommunallagen.
Även i dessa fall har grannarna till motorbanan förlorat.
SHRA står som segrare på prispallen.
Nu kan vi ägna oss åt att göra banan ännu bättre, säger Tommy Edström.
Han kommenterar motståndet mot banan.
Det är tråkigt att de har lagt ner så mycket energi och pengar på att överklaga. Vi hade kunnat komma överens ändå, säger han.

Mer läsning

Annons