Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler klagomål från telekunder

Annons
Drygt elva gånger fler har klagat på sina fasta telefonabonnemang hittills i år jämfört med samma tid i fjol. Det visar statistik från kontrollmyndigheten PTS. Ökningen sammanfaller med att det i år blivit möjligt att välja annat bolag än Telia Sonera för det fasta abonnemanget.
Framför allt är de missnöjda kunderna de som bytt telefonbolag men inte fått med sig sitt abonnemang när de bytt bostad, skriver Sydsvenskan.
 Det har uppstått tvister mellan bolagen, alltså Telia och den nya abonnemangsoperatören, om vem som har ansvaret för det här problemet, det vill säga när konsumenten inte har en fungerande telefon. säger Olof Bjurö vid PTS.
PTS ska se närmare på vad det är som ska gälla när kunder som bytt abonnemang flyttar.
Januari till augusti i år har 598 fasta telekunder klagat hos PTS. Samma tid i fjol klagade 54 abonnenter. Flest klagomål gäller Tele2, 149. Sedan följer Universal Telecom, 143, Optimal Telecom, 84, Glocalnet, 65 och Telia 50.
Räknas också klagomålet till PTS från andra områden än fast telefoni in så är antalet anmälningar hittills i år 2 575 jämfört med 1 862 samma tid förra året.

Mer läsning

Annons