Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Först lär man sig att skriva, sen att läsa

/
  • Barnen formar sina egna ord och sammanhängande texter genom att skriva på datorn. På det sättet gör de sina egna böcker som används i undervisningen.

Släng ut alla gamla läs-och skrivböcker från skolan. Nu är det datorerna som gäller för barn från sex års ålder och att skriva sina egna berättelser . I går satte sig 285 lärare i Sundsvall vid skolbänken för att höra mera om den norske forskaren Arne Tragetons metod.

Annons
Nej, man behöver inte slänga alla läs-och skrivböcker. Man kan spara en och ställa in den i biblioteket som en av alla böcker, sa Arne Trageton när han föreläste på för lärare och annan skolpersonal på Kusten på Bredsand.
Arne Tregerton har tidigare arbetat med lärarutbildning i Norge. Där arbetade man fram en metod som vände upp och ned på hela den tidigare läs-och skrivinlärningen. Istället för att börja med läsning, fick barnen börja med att lära sig skriva.
Det handlar om att uppmuntra skrivarglädje och läslust, sa Arne Trageton och berättade mera om metoden som prövats under tre år vid olika skolor i Norge, Danmark, Finland och Estland och nu sakta börjar sprida sig i Sverige.
Metoden ruskar om äldre pedagogik och ändrar lärarens roll. Istället för att läraren undervisar hela klassen tar eleverna hjälp av varandra. Läraren finns med och stöttar och leder, ställer frågor istället för färdiga svar. I biblioteket finns fakta om olika ämnen.
Utgångspunkten är den enkla datorn där eleverna först får lära sig att leka med bokstäverna. Alla fingrarna ska vara på tangentbordet för fort ska det gå. I nästa steg blir det bokstavsjakt, att lära sig känna igen olika bokstäver.
Utifrån barnens egna berättelser skrivs texter, mer och mer avancerade. Från början efter hur orden låter, sedan sköter rättstavningsprogrammen resten. Texterna blir till böcker, illustrerade av barnens egna teckningar.
Titta här, säger Arne Tragerton och visar ett häfte i en serie som en elev från årskurs 2 i Norge skrivit om en påhittad figur. Det blev många böcker i serien och hela klassen väntade med spänning på nästa bok.
Först i årskurs 2 plockas pennor och papper fram. Barnen lär sig fort att skriva för hand eftersom de redan kan skriva på datorn. Slutsatsen är att eleverna lär sig snabbare om de börjar med att skriva. De får större läsförståelse och blir bättre på att uttrycka sig.
Kyrkons skola ligger i täten och räknar med att införa metoden under det här året i alla enheter. Men många andra skolor i Sundsvall har börjat. Det visade det stora intresset på Arne Tragetons föreläsning.

Mer läsning

Annons