Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Göran Persson positiv till ny E4

Nobbar järnvägstunnel i Sundsvall En ombyggnad av E4 söder om Sundsvall är intressant. Men en järnvägstunnel genom stan blir en dyr mardröm. Så är statsminister Göran Perssons inställning enligt Gerhard Larsson, landshövding.

Annons
Gerhard Larssons umgänge med statsminister Göran Persson i onsdags handlade till stor del om vägar och järnvägar.
Larsson fann till sin glädje att Persson var mer intresserad av att diskutera projektet E4 Syd och en högbro än tanken på att bygga en järnvägstunnel genom Sundsvall.
Idén att bygga om E4:an söder om stan med privata pengar är ett av Gerhard Larssons skötebarn.
Statsministern ser fördelar i att en grupp privata företag bygger om vägen och tar ansvaret för att den fungerar under lång tid framåt, säger Larsson.
Nu hoppas landshövdingen på en snabb start för E4-bygget.
E4 Syd kan vara betydligt närmare än en järnvägstunnel. Det finns möjligheter att starta vägbygget om tre till fyra år. Men regeringen satsar inte pengar i en tunnel under överskådlig tid, tror han.
Göran Perssons ställning som regeringschef gör att hans ord väger tungt. Han öppnar för en ny E4, men stänger sannolikt dörren med en smäll för en järnvägstunnel.
Persson har uppfattningen att ett tunnelbygge regelmässigt blir mycket dyrare än tänkt.
Han är luttrad av tidigare erfarenheter från citytunneln i Malmö, Hallandsåsen och Mälartunneln i Stockholm, säger Larsson.
Landhövdingen håller med Persson och hänvisar till att Banverkets generaldirektör Bo Bylund sagt samma sak.
Därmed tycks etablissemanget vara överens.
En järnvägstunnel genom Sundsvall kommer att kosta både en och två miljarder mer än vad kalkylen säger, som statsministern uttryckte det i en TV-intervju.
Därmed är den orealistisk ur riksperspektiv.
Enligt Larsson är inte heller kommunens favoritlösning, att låna pengar någonstans ifrån, acceptabel för statsministern.
Regeringen är inte intresserad av att låta Banverket låna pengar. Statsministern varnar för att landets ekonomi inte tål alltför många stora investeringar, det spräcker utgiftstaket, säger Gerhard Larsson.
Regeringens inställning är i stället \"\"hjälp er själva\". Lokala intressen ska lösa frågor på egen hand i stället för att be staten om hjälp.
Bara om lokala intressen, kommun och lokalt näringsliv går in med rejäla satsningar är det värt att överhuvdtaget driva frågan om en tunnel vidare, tror Gerhard Larsson.



Fakta/E4 Syd enligt Gerhard Larsson
* Den så kallade PPP-lösningen för att bygga om E4 söder om Sundsvall innebär att ett konsortium, en grupp privata företag, bygger och äger vägen, och högbron över fjärden.
* Staten betalar en årlig avgift till konsortiet för att medborgarna ska kunna färdas på E4.
* Den avgiften blir sannolikt lägre än statens kostnad per år om man bygger E4 Syd med enbart skattepengar.

Mer läsning

Annons