Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Göteborgare lyckades stoppa giftig olja i bildäck

Nu blir det stopp för giftiga så kallade HA-oljor i bildäck i hela Europa.
Det är två göteborgares tioåriga kamp som resulterat i att EU-parlamentet beslutat att förbjuda all användning av den cancerframkallande och giftiga oljan i bildäck från 1 januari 2010.

Annons
 Vi har förståelse för att branschen får tid på sig att ställa om, men det viktiga är att man nu sätter punkt, säger miljöingenjör Jan Ahlbom på länsstyrelsen i Göteborg till TT.
Han och toxikolog Ulf Duus på Grön Kemi har drivit frågan om förbud.
HA-oljan är den vanligaste cancerklassade kemiska produkt som används i samhället vid sidan av bränslen.
 Varje personbilsdäck innehåller en liter giftig olja. Sammanlagt används årligen 250 000 ton HA-olja inom den europeiska däckindustrin, varav 10 000 ton i Sverige, säger Ahlbom till TT.
När däcken slits sprids stora mängder av oljan i naturen.

Försökte stoppa
Det västsvenska samarbetsprojektet Grön Kemi larmade först om oljan i rapporten Nya hjulspår 1994. Den europeiska däckindustrins intresseorganisation i Bryssel kom då med en hel delegation till Kemikalieinspektionen för att försöka stoppa den.
Först med att ta till sig det som stod i rapporten var den svenska regummeringsindustrin.
Den lyckades ganska snart byta den giftiga oljan mot giftfri utan att däckens vägegenskaper försämrades. 1997 kom det första nytillverkade svenska vinterdäcket utan HA-olja från Gislaved, men den fabriken lades för några år sedan ned av ägaren Continental.

Stor omställning
Förr året lade finländska Nokia helt om produktionen till giftfria däck.
 Numera saknar 90 procent av vinterdäcken HA-olja, men sommardäcken är det sämre beställt med, säger Ahlbom.
Grön Kemi har under åren genomfört stickprovskontroller och publicerat listor över däck med giftig olja.
Miljöminister Lena Sommestad gav Kemikalieinspektionen i uppdrag att undersöka möjligheten av ett nationellt förbud, men slutsatsen i en rapport som kom 2003 var att det skulle krävas ett beslut på EU-nivå för att få stort genomslag.
Däckindustrin har nu framför sig en omfattande omställning av produktionen för att klara de nya miljökraven.

Mer läsning

Annons