Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gratis sprit på grundstött färja kritiseras

Nästan exakt elva år efter Estoniakatastrofen gick Tallinks färja Regina Baltica på grund i Stockholms skärgård.
Uppgifter om att rederiet bjöd på gratis alkohol efter grundstötningen ska utredas.

Annons
Olyckan inträffade på tisdagskvällen vid Lerskärsgrund i den trånga, tätt trafikerade farleden utanför Kapellskär.
Ombord på fartyget, som var på väg till Tallinn, fanns 373 passagerare och 167 besättningsmän. Många passagerare blev oroliga innan olyckans omfattning stod klar.
Vid halv ett-tiden natten till onsdagen kunde Regina Baltica backa loss för egen maskin. En ballasttank var trasig, men färjan tog inte in vatten.

Gratis sprit
Enligt flera passagerare bjöd rederiet på gratis öl, vin och sprit efter grundstötningen.
 Det är fri bar och full alkoholservering ombord. En del är så fulla att de knappt kan gå själva, sade den norske passageraren Jarle Berg till tidningen Verdens Gang.
 Där måste vi titta på vad det var som hände, säger Tallinks marknads- och försäljningsdirektör Tapani Kauhanen till TT.
 Syftet var ju att man skulle bjuda passagerarna på förtäring, sedan är det möjligt att man kunde få en öl eller någon alkoholhaltig dryck med samma kupong. Men om så har skett har de ansvariga ombord redan bedömt läget som helt säkert både för fartyget och passagerarna så att det inte är risk för evakuering.

Kritiseras
Sten Anderson vid Sjöfartsinspektionen är kritisk:
 Det finns inga regler för sådant här. Men det finns gott eller dåligt omdöme och det här tyder på ett dåligt omdöme. Det är förkastligt och skänka ut alkohol i sådana här situationer. Det kommer naturligtvis att påpekas i utredningen av olyckan.
Tallink får också kritik från passagerare för bristfällig information under kvällen.
Anders Wallbom som var på bröllopsresa till Tallinn berättar för Sveriges Radio:
 Vi stod på däck när allting hände. Personalen sprang omkring och var helt förtvivlad. Lampor släcktes på båten. Mina barn fastnade i hissen. Alla sade att det var något strömavbrott, men vi förstod allihop att vi hade gått på grund.
Bakom olyckan låg ett strömavbrott förorsakat av ett tekniskt fel, som påverkade styrmaskineriet, uppger Tallink. Med ett strömlöst styrsystem gjorde fartyget en tvär styrbordsgir.

Ovanlig olycka
Enligt Sten Anderson är den så kallade blackout som drabbade fartyget ovanlig. Även konsekvensen:
 Detta här hände på ett väldigt olyckligt ställe där farleden är ganska smal. Om det är så att rodret ligger en aning åt endera hållet så kan fartyget vid en blackout få en början till gir, och eftersom det är tunga saker är det svårt att upphäva.
Olyckan ska utredas av estländska myndigheter i samarbete med svenska.
 Det är ett tillbud till en allvarligare olycka. Ett passagerarfartyg som går på grund är alltid en risk, säger Göran Rosvall vid Haverikommissionen.
Efter en första inspektion vid Kapellskär kunde Sjöfartsinspektionen på onsdagen ge klartecken för färjan att fortsätta till varvet i Åbo, där den kommer att återställas i trafikdugligt skick.

Mer läsning

Annons