Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handelsforskare: Avreglera järnvägen helt

Billigare tågbiljetter och ökad trafik på vissa sträckor.
Det tror forskare på Handelshögskolan i Stockholm skulle bli följden av en total avreglering av järnvägstrafiken. Tiden är mogen, anser de.

Annons
Tågmarknaden i Sverige är redan till viss del avreglerad sedan många år tillbaka. Men fortfarande har statliga SJ monopol på de största och lönsammaste sträckorna, exempelvis GöteborgStockholm. Och vid sidan om står flera tågbolag och hejar på för en fri tågmarknad.
Enligt docent Staffan Hultén och doktorand Gunnar Alexandersson står den svenska tågmarknaden inför en skiljeväg i samband med EU:s planerade avreglering av tågtrafiken. Frågan är bara om man ska släppa tåget helt fritt nu eller senare.
Och det finns mer som talar för en snar avreglering, även ur ett SJ-perspektiv, enligt utredningen som läggs fram vid ett seminarium på måndagen.
 SJ skulle då stå mer rustat den dag tåget verkligen släpps fritt, säger Alexandersson.

Risker
Men det finns risker. Utländska tågbolag kan med sin skyddade monopolmarknad på hemmaplan komma till Sverige och dumpa priserna för att kapa åt sig marknadsandelar.
 Ett argument som talar för att gå försiktigt fram, konstaterar Alexandersson.
Avreglering av olika marknader har varit ett omdebatterat ämne de senaste 1015 åren. Post-, flyg-, el- och telemarknaderna har alla släppts fria med blandade resultat. Efter många år har framför allt flygpriserna blivit billigare och Gunnar Alexandersson ser på sikt framför sig en liknande utveckling med lågpriståg.
 Man kan tänka sig att det blir lägre pris och mer trafik på en del linjer, säger Alexandersson.

Upphandling
Och precis som i dag skulle trafikhuvudmän handla upp trafik på avtal där lönsamheten är sämre. Därmed skulle den fria marknaden inte bara gynna de attraktiva sträckorna, enligt forskarna som fått finansiering av Banverket och konsultbolaget Samhällsaktörerna.
 Så även det som inte kan köras rent kommersiellt kommer att handlas upp, säger Alexandersson som är väl medveten om SJ:s traditionella ställning hos svenska folket och därmed också bland politikerna:
 Det är ett hinder för att gå vidare, medger han men påminner om att inte särskilt mycket av dagens SJ påminner om det gamla statliga verk som bara för något år sedan var konkursmässigt.

Mer läsning

Annons