Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans fru omkom — nu kämpar han mot försäkringsbolaget

Ta er tid att gå igenom försäkringar och villkor, en gång om året.
Uppmaningen kommer från Carl Michael Bergman som förlorade sin fru Cecilia när flodvågen drog in över Khao Lak i Thailand.
När han kom hem startade en kamp mot banken och försäkringsbolaget.

Annons
Det näst bästa du kan ge efter kärlek är tid. Tavlan på begravningsbyrån är något Carl Michael Bergman inte glömmer.
Efter tsunamin som dödade hans fru och nästan drog bort hans ena son har han behövt just tid. Tid för sorg, tid för att leka med de två barnen, tid för att ta hand om sig själv.
Men de som förlorat någon anhörig i flodvågen har i sorgen också tvingats hantera ärenden som spärrningar av kort, sjukskrivningar, dödsbon, försäkringar och efterlevandepension.

Pappersbunt
Carl Michael Bergman berättar om det kaos som rådde i Thailand, och sedan, när han kom hem, om den höga bunten med papper som måste ordnas.
Medan han blivit väl bemött från vissa håll han beskriver försäkringskassan som fantastisk har hjälpen uteblivit där han hade förväntat sig den mest. Frustrationen har kretsat kring två frågor: lån och livförsäkring.
När Carl Michael och Cecilia Bergman köpte sin bostadsrätt lade de alla sina lån i en och samma bank och erbjöds därmed gratis låneskydd.

Gällde inte
Bolånen var gemensamma. Men beskedet från Handelsbanken efter tsunamin var att låneskyddet bara gällde om det var Carl Michael som omkom det var bara han som hade skrivit under ansökan.
Nu kämpar han för att få rätt till ersättning. Striden handlar lika mycket om pengar som att företaget måste ändra sitt synsätt och ta ett ansvar för produkterna det säljer.
Var tredje som vänt sig till den rådgivningspanel som öppnats till stöd för drabbade av flodvågen har haft just ekonomiska eller juridiska frågor.
Var femte fråga har handlat om privatförsäkringar.

"Lösa grunder"
När Carl Michael Bergman kontaktade sitt försäkringsbolag Skandia Liv i januari fick han beskedet att hustruns försäkring hade upphört förra sommaren eftersom hon inte hade betalat den senaste premien. Bolaget uppger att det skickat två avier, något som Carl Michael Bergman säger sig inte ha fått. Eftersändningen av posten fungerade dåligt när familjen var på Gotland.
Vad Carl Michael Bergman värjer sig emot är att "en sådan viktig försäkring kan sägas upp på så lösa grunder". Hustrun hade haft försäkringen i åtta år.
Bengt-Åke Fagerman, tillförordnad vd på Skandia Liv, säger att reglerna är tydliga.
 En ordinarie avi har gått ut, och efter en viss tid skickar vi ut en påminnelse med besked om att försäkringen upphör om den inte betalas. Det är gängse rutiner för försäkringar av den här typen.
Elisa Saarinen, informationschef på Handelsbanken, säger att hon inte kan kommentera ärendet och hänvisar till att hon är bunden av banksekretessen.

Mer läsning

Annons