Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I går kväll fick Sundsvalls Inre hamn...

I går kväll fick Sundsvalls Inre hamn fint besök. Briggen Gerda Gefle gjorde sin jungfruresa till hamnen i staden lagom till gatufesten. Den tvåmastade briggen gjorde sin första jungfruresa för 150 år sedan. Tyvärr förföll fartyget och sprängdes i början av 1950-talet. Efter 10 års arbete med att bygga en ny Gerda så nära originalet som möjligt seglar hon nu igen.

Annons
Det här är ett folkligt projekt som ska gå mellan Gävle och Sundsvall, förhoppningsvis med passagerare ombord. Visst skulle vi kunna gå ned till Stockholm och göra en groggveranda av alltihop men det vill vi inte, säger Ulf Pettersson, marknadsansvarig för föreningen Briggen Gerda. 1868 sjösattes Gerda i Gävle och seglade under 60 år med diverse varor till England, Medelhavet, men även upp efter norrlandskusten och träriket i Sundsvall. Klockan 16 i går eftermiddag när briggen var i jämnhöjd med Bremön hölls ett informellt möte med de 12 besättningsmedlemmarna. Vi vet att det kommer många nyfikna och intresserade som vill gå ombord. Därför är det viktig alla kan sina uppgifter. Jag har hört att Sundsvallsborna är frågvisa så det gäller att vi är taggade, sade Åke Åberg, projektledare. De vackra blocken som är tillverkade av ask och alm är gjorde så nära originalet som möjligt och är cirka 250 till antalet på briggen. Vi hade inte en susning hur blocken såg ut på gamla Gerda. Vid en båtmässa kom en kille fram med ett sådant originalblock vi letat efter. De visade sig att de block vi redan tillverkat var på pricken lika originalet. Det var en chansning som gick hem, säger Lars-Ivan Centerfalk. Med ombord fanns också Ove Lundgren från ABF Ångermanland som från deras ISKA (Industrisamhällets kulturarv)-projekt "Möta - Tillväxt" ser detta som en mycket positiv händelse. Han representerar tillsammans med Martin Eklund även den nybildade föreningen "Kustlagen Norra Bottenhavet" som arbetar för att bevara de maritima kulturskatter som finns i vårt område, och båda ser "Briggen Gerda" som ett mycket intressant projekt där alla som värnar om kustkultur och sysselsättning borde titta närmare på. Den nya Gerda är bestyckad med en dieselmotor på sin modiga 550 hästkrafter. Ombord finns 5 000 meter rep eller tågvirke och det finns 134 fästpunkter från riggen som besättningen ska hålla reda på. Skeppet har segelyta på 629 kvadratmeter segelyta fördelat på 15 segel. Hon har två master vilka är 30 meter höga vardera plus en mindre som kallas sumast. När seglen hissas av åtta besättningsmän sker det under rop och skrik från båtsman Magnus Lagerqvist. Arbetet med Gerda började 1953 med att 15 personer i ett arbetslöshetsprojekt samlade ihop material om Gerda som byggdes i Gävle. Skeppet sprängdes av Gävle kommun 1959 sedan det legat och förfallit efter sin sista resa 1930. Sammanlagt blev det 10 besök i norrlandsmetropolen för den vackra briggen. Nu är briggen Gerda Gefle på besök i Sundsvall. Senast den gamla Gerda besökte staden var1926. Öppet hus för allmänheten i morgon lördag mellan 13 till 16.

Bild
Anders Sörell och Kenneth Grönqvist tar i för allt vad tygen håller när de hissar bramseglet. Monica Wahlberg justerar övre märsseglet med stort mod och skicklighet. Anders Sörell, Monica Wahlberg, Micke Ahne och Kenneth Grönqvist ansvarar för fockmastens segelsättning. Per Sörell, Janne Eriksson, Lasse Helling och Magnus Lagerqvist tränar på sjömaning, det vill säga konsten att göra knopar sjömannamässigt. Här pysslar gänget ihop en evighetsring. Lars-Ivan Centerfalk drar i fockendrevssudden i den nygjutna skeppsklockan. Den är skänkt av tvillingarna Fagerlind som har visat ett stort intresse briggen Gerdas öden och äventyr. Lars Helling lättar på beslagningarna.

Fakta
Totallängd (LOA) 36 meter. Bredd åtta meter. Två master på vardera 30 meter plus en mindre så kallad sumast. Spantet och det mesta av skrovet är tillverkat i furu. Däcksplanken är av oregon pine. Masterna är lärkstammar från Älvkarleby. Seglen sydda i Söderhamn. Sammanlagda byggkostnaden går på 80 miljoner kronor.

Mer läsning

Annons