Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I går skrev ST om långa väntetider och köer vid...

Annons
I går skrev ST om långa väntetider och köer vid järnvägsövergången i Ovansjö som heter Maj station.
Hans Selin som passerar den dagligen är upprörd över att inte Banverket lägger tågens mötesplats 100 meter söder ut. Då skulle problemen vara över menar han.
Hans Selin är mycket irriterad över Banverket. Skälet till hans irritation är att vägen mitt på bangården på Maj station söder om Njurunda ofta blockeras av ett godståg i 40 minuter eller mer. Maj station är en mötesplats för tågtrafiken på den enkelspåriga sträckan, säger Tage Larsson, ansvarig för underhåll på mellersta banregionen.
Det Hans Selin är kritisk mot är att tåget väntar på det mötande tåget precis på järnvägsövergången.
Tåget kan väl vänta längre söderut och när det är fem minuter kvar till mötet kan väl det södergående tåget köra fram till mötesplatsen vid övergången. Tåget behöver väl inte parkera i 40 minuter på övergångsstället, säger Hans Selin
Vad händer med Räddningstjänstens fordon som har en utryckning och bommarna är nedfällda?
Jag har pratat med ett inre befäl på räddningstjänsten i Sundsvall och han sa att dom inte använder just denna väg när utryckning sker på grund av plankorsningen vid Ovansjö, det gäller även polis och ambulans, så det är inget vi behöver ha i åtanke när vi ställer upp tågen, säger Tage Larsson som förstår de olägenheter som drabbar privatbilisterna.
Banverket har inga planer att ändra plankorsningen vid Maj station i Ovansjö.

Ur ST den 25 oktober 2005.

Mer läsning

Annons