Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kamerorna som tar flest fortkörare

/

Vägsträckan mellan Njurunda och Sundsvall är den mest välfotograferade i Västernorrland.
Under året har 928 bilister fastnat på bild när de kört för fort förbi hastighetskamerorna.
– Det kommer att placeras ut fler, säger Anders Drugge, enhetschef på polisens ATK-enhet.

Annons

Polisens och Trafikverkets hastighetskameror (ATK) togs i drift första gången 2006.

Nästa år, lagom till tioårsfirandet, startar arbetet med att placera ut ytterligare 300 kameror i landet. Hur många som hamnar i Sundsvallstrakten är oklart.

Att 55 hastighetskameror ska monteras upp längs vägarna i det som kalls Trafikverkets region Mitt, det vill säga från Dalarna i söder till Ångermanland i norr, är däremot säkert.

– I början av nästa år ska vi veta mer bestämt var de ska stå och då tar det ungefär ett till två år innan de är på plats, säger Eva Lundberg, nationell förvaltare av ATK-systemet på Trafikverket.

Myndigheterna är uppenbart nöjda med resultatet av de nio åren med digital hastighetsövervakning.

– De har haft en bra effekt, säger Anders Drugge.

Hur mäter ni det?

– Framför allt ser vi att medelhastigheten går ner där vi vet att olycksrisken är särskilt hög och det är på ATK-sträckorna. Sedan kan vi följa statistik över dödade och svårt skadade. Det är en drastisk minskning, säger Anders Drugge.

Hastighetskamerorna är förstås inte den enda förklaringen till utvecklingen, konstaterar han. De är en del av ett paket med trafiksäkerhetshöjande åtgärder, som förändrat trafikmiljön.

Vad har mest lugnande effekt på trafiken, trafikpoliser eller fartkameror?

– Det är både och. Problemet med hastighetsövervakning är att på sträckor där vi vet att olycksrisken är hög, så måste man vara uthållig för att nå någon effekt och det kan vi inte åstadkomma med poliser. Då måste vi ersätta en mätstation med en polis och det är inte praktiskt och ekonomiskt försvarbart. ATK är ett komplement, kan man säga, till allt annat trafikpolisarbete som bedrivs ute i landet, så i någon mån frigör vi lite resurser till nykterhetskontroller och sådant.

Mer läsning

Annons