Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kungligt före brostormen

/

Annons

Kungligt före brostormen

"Vad tycker du, Silvia? Ska Hans majestät ställa upp på broinvigningen?"

"Jag tücker du ska ställa upp, C G. Bra signal till Norrlandsregionen."

Men det var knappast sin äkta hälft kungen rådfrågade, snarare sin mediamässiga stab. Inte ens hundra att Hans majestät hade nämnvärt detaljerad koll på brobygget över Sundsvallsfjärden; och karln har så många förfrågningar om att ställa upp invigningar och andra jippon att han förmodligen skulle förvandlas till ett hysteriskt fnittrande nervvrak, om han inte haft undersåtar som sållat bort de mest långsökta önskemålen.

Räkna, kära läsare, med att det blir gatufestyra och mediamässigt tämligen okritiskt lull-lull kring broöppnandet. Och till och med gratis passage till en början, innan Moder Svea strängt och krävande, sin vana trogen, håller fram en gapande portmonnä.

Well, inget är gratis här i tillvaron, är det? Även om vi Sundsvallsbor redan pyntat 250 skattemiljoner för det enligt krönikören tveksamma nöjet att gena mellan Kuben och Skönsberg.

Nygren, som kunnat följa brobygget från sin veranda, har i och för sig frågat sig om man inte kunnat göra något mer samhällsnyttigt med de miljarder bron över fjärden totalt kostat.

Men nu står den där, och med tanke på kungens stundande tillfälliga närvaro inte i ensamt majestät.

C G kommer, och det hade, slog det precis krönikören, varit skoj om han invigningsdeltagit genom att tok-köra över bron i sin Ferrari, eller kört chicken race med Carl Philip, eller möjligen Kjell Lönnå.

Life is a cabaret, my friend.

Willkommen, som Silvias farsa skulle ha sagt.

Personligen har krönikören inget intresse av bron, eftersom han har en avställd rishög till veteranbil och även om den varit statligt godkänd för trafik knappast begagnat sig av genvägen över fjärden, eftersom han har påfallande lite ärenden, eller rättare sagt inga alls, på sträckan Kuben-Skönsberg.

Men snart börjar Svea rikes myntverk att räkna, och smekmånaden med Sundsvallsborna är över.

Då drar avgiftsdebatten i gång igen, sakta men säkert, likt glödtändningen på en vinterseg Merca-diesel från tidigt 60-tal. Allt fler hyttande nävar i media, inte sällan av bilister som, i blankpolerade BMW:s och SUV:ar, har mer än råd att betala broavgift. 

Många rattkramare kommer i protest att fortsätta ta U:et kring Inre hamnen, och de miljömässiga vinsterna för Sundsvall blir kanske så tveksamma att det lik förbannat slutar med böter. I fjol hotade EU Sverige med böter på en halv miljon om dagen på grund av att ett antal städer, bland annat vår lilla stad, har för dålig luft.

Avgiftsdebatten skiter C G i.

Och, thinking about it, C N, också. 

Christer Nygren

Mer läsning

Annons