Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Liten fransman i topp — fransk rumän i botten

Peugeots minsting 1007 är den krocksäkraste småbilen. Den är klart bäst i sin klass och får det högsta betyg som hittills delats ut i Euro NCAP:s tester.

Annons
Lägsta betyget i det senaste testet, som på tisdagen för första gången redovisades och illustrerades med 13 krockade bilar i Stockholm, får en rumän med teknologiska rötter i Frankrike. Dacia Logan, som skapades som en 5 000 euro-bil för den östeuropeiska marknaden, får bara tre av fem möjliga stjärnor för passagerarnas säkerhet. Och vid krock med fotgängare får den bara en av fyra och är den enda bilen i testet utan bältespåminnare.
Men valet mellan den och andra märken i klassen för små familjebilar finns egentligen inte i Sverige. Renaults rumänska bil säljs från och med den här månaden bara än så länge i Frankrike, Spanien och Tyskland. I Frankrike ska enligt Paristidningen Le Figaro redan alla 5 000 bilarna vara beställda. Senare i år och under 2006 lanseras den också i fem andra västeuropeiska länder.
I Västeuropa kostar den dock i stället för 5 000 euro 7 200 euro, drygt 67 000 kronor. Renault har inga planer på att sälja den i Sverige.

Säkerhet inte dyrt
Euro NCAP:s svenske ordförande Claes Tingvall är inte förtjust över kombinationen av lågt pris och lägre krocksäkerhet.
 Det vore väldigt tråkigt om det skulle utvecklas något slags A- och B-klass i Europa. För det har ju visat sig att säkerhet inte är särskilt dyr om den görs i massmarknadsbilar.
 Samtidigt har det visat sig att det finns bilar som ligger i de låga prisklasserna och som är väldigt, väldigt bra. Så vi hoppas ju att marknaden ska tala om för den här tillverkaren att det här var inte en särskilt bra idé.
Bäst betyg i samma klass som Dacian får den vid introduktionen så instabila A-klassen från Mercedes. Den får fem stjärnor för passagerarsäkerhet liksom den här testomgångens enda lyxbil, Lexus GS300.
Övriga av de sju bilar som fick maximalt antal stjärnor för passagerar- och förarsäkerhet är BMW:s 3-serie, Volkswagen Passat, den lilla familjebussen Opel Zafira och Renault Clio i småbilsklassen.

Antisladdsystem
För att sätta press på biltillverkarna att göra alla modeller ännu säkrare rekommenderar Euro NCAP från och med nu alla nybilsköpare att välja antisladdsystem. Claes Tingvall anser inte att det ena fabrikatets system är mer överlägset det andra.
 För närvarande finns det inget som säger att de är så olika att man behöver göra någon större skillnad mellan dem.
Hittills har inte pisksnärtskadorna ingått i testerna. Från och med nästa år gör de det.
 Det kommer då att byggas in i stjärnsystemet, kanske blir det en sjätte stjärna, säger Claes Tingvall.
Men oavsett hur många stjärnor en modell får kan den bara jämföras med bilar från samma klass. Personer i en småbil med fem stjärnor som krockar med en stor bil råkar alltid värst ut.

Mer läsning

Annons