Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Liten risk för bränsledepåbränder i Sverige

Risken för en brand i en bränsledepå liknande den som inträffat utanför London bedöms som liten i Sverige, både av Räddningsverket och petroleumbranschen.
Senast en cistern brann var i Nynäshamn 1956.

Annons
 För att klara av bränder i cisterner skapade oljebranschen 1994 Släckmedelscentralen med utrustning och personal i beredskap dygnet runt i Göteborg, Malmö, Stockholm och Sundsvall, säger brandingenjör Ingvar Hansson på Räddningsverket till TT.
Sammanlagt finns det ett 40-tal bränsledepåer på ett 20-tal platser runt om i Sverige.
I Släckmedelscentralens organisation ingår 200 specialutbildade brandmän och ett 30-tal teamchefer och den samarbetar med de kommunala räddningstjänsterna.

Mobila
I den mobila utrustningen ingår bland annat en dieseldriven pump med en kapacitet på 10 000 liter i minuten och 16 ton filmbildande alkoholbeständig skumvätska.
 Det enda sättet att klara av att släcka cisternbränder är att använda rejäla mängder vatten och skumvätska, säger Hansson som bedömer att släckning av en cistern kan genomföras relativt snabbt av de specialutbildade styrkorna.

Invallade
Även om det skulle börja brinna i en cistern nära bostadsområden behöver därför inte en evakuering bli särskilt långvarig om den skulle bli nödvändig på grund av vindriktningen.
Att elden skulle sprida sig från en cistern till flera närliggande bedömer inte Hansson som sannolikt.
Dels finns det säkerhetsavstånd mellan cisternerna och dels finns invallningar runt om dem för att förhindra att bränsle som rinner ut sprider sig.
Om flera cisterner skulle börja brinna blir släckningsarbetet betydligt svårare på grund av rök- och värmeutvecklingen.

Berglager
 För att komma åt att släcka måste man vara någorlunda nära men jag har svårt att tänka mig att det som inträffade utanför London kan inträffa på liknade sätt i Sverige, säger Hansson.
Förutom de olika bolagens kommersiella lager finns det också stora mängder i de beredskapslager som ska räcka i 90 dagar, säger Svenska Petroleuminstitutets vd Ulf Svahn.
 I Sverige lagras väldigt mycket bensin i bergrum, vilket är annorlunda jämfört med Storbritannien.

Mer läsning

Annons