Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lokal god journalistik är det som engagerar mest

Dansande katter, knäppa klipp och pinsamheter fångade på amatörfilm – det är vad sociala medier fylls av. Eller?

Annons

Nidbilden säger att gulliga djur är det som blir mest delat. Skönt att det är just en nidbild och att det nu finns både forskning och siffror på att det inte är sant.

I höstas kom en studie om nyhetsdelning i sociala medier från Mittuniversitetet, signerad Sara Ödmark och Ingela Wadbring.

Den slog hål på gulliga katter-myten med konstaterandet om vilka nyheter som egentligen delas mest: "Vår undersökning visade att det till stor del är sådant som faller inom ämnesområdet politik/ekonomi" … "I ungefär fyra fall av tio är det opinionsmaterial, antingen krönikor, ledare eller debattinlägg. De traditionella nyhetsvärderingskriterierna stämmer i huvudsak också online."

Det känns faktiskt riktigt bra. Visserligen ställs det ofta hårdare krav på en artikel för att den ska spridas digitalt – än vad som funkat i papperstidning i långt över 100 år. Om det skrev jag en helgkrönika nyligen. Digitalt tävlar ju vi på ST med alla världens klickjagande sajter, som inte alltid låter vett, sans och rimlighet prägla rubriksättning och tilltal.

Det kravet har vi på oss – oavsett vilken kanal vår journalistik publiceras i. Det vi skriver ska vara sant och relevant. Vi ska locka till läsning genom rubriker där vi inte tummar på vår trovärdighet.

Därför är det extra glädjande att läsa listan över de mest lästa artiklarna på ST.nu i fjol. Där finns inga skruvade vinklar, hårddragna rubriker eller ens genomgulliga djur. Det handlar om god lokal journalistik som engagerat er läsare. Och tack vare sociala medier har artiklarna fått spridning långt utanför Sundsvallsregionen.

Läslistan toppas av artikeln: Hyllas för sin insats, som handlar om SJ-anställda Anette Anderssons som lät en ung pappa och hans dotter åka med på tåget trots att de inte hade biljett. Den har lästs över 206 000 gånger.

På andra plats finns ett tv-inslag och god trea en insändare. På listan finns också raka nyheter, näringslivsnyheter, ledartexter och familjereportage. En mix av ämnen, klassisk lokaltidning. Precis det vi ägnat oss åt sedan 1840-talet.

Men vad väntar i framtiden? Vad är det som kommer att delas då? Och vilka är avsändare?

Så här skriver Wadbring och Ödmark i sin sammanfattning:

"Att utvecklingen går fantastiskt snabbt och att det kommer att spridas alltmer nyheter – definierat i bred bemärkelse – i sociala medier är vi emellertid ganska övertygade om. De traditionella nyhetsorganisationerna leder fortfarande utvecklingen i Sverige, men också det kan ändras fort."

Jag lovar att jobba hårt för att ST ska fortsätta vara den självklara nyhetsförmedlaren i Sundsvallsregionen. Och vi ska göra det utan att lita på dansande katter och skruvade rubriker.

Mer läsning

Annons