Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marina klenoder på Bremön

/
  • Frank Carlberg visar det spjut som man dödade säl med. Båten är en så kallad säleka. Med den rundbottnade ekan jagade August Selander säl i vårisarna runt Bremön i slutet av 1800-talet.
  • En motor från 1920-talet med smeknamnet
  • Frank Carlberg visar Jättendalingen. En stor och tung motor som mer liknade en gamal vedspis.
  • Lotsen Lars Petter Boijas första tjänstebåt byggd 1896 på Bremön av båtbyggareTjernberg. Frank Carlberg har byggt ett eget hus åt den kulturellt värdefulla båten.

Tidigt i går morse gav sig ST ut till Bremön och Norrhamn. Regnet piskade oss i ansikten och sjön var grov. Målet var båtmuseet som Frank Carlberg byggt. Där har han sina klenoder.

Annons
Hemma hos Inger Drougge-Carlberg och Frank Carlberg lutar det. Den gamla lotsstugan lever sitt eget liv med grunden direkt på leran.
Båtmuseet har jag byggt och samlat in material tillsammans med andra likasinnande. Bland annat finns det skötbåtar, lotsbåtar, en så kallade iseka samt en mängd båtmotorer, säger Frank Carlberg.
En båt får ett eget båthus. Det är lotsen Lars Petter Boijas första tjänstebåt som byggdes 1896 på Bremön av båtbyggaren Tjernberg.
Under andra världskriget hette lotsen August Selander. Det var ont om bensin och han hade installerat ett karbidaggregat i sin båt, säger Frank och visar oss ett tryckkoksliknande kärl.
Det fanns ju karbidaggregat till bilar även i Sverige under kriget Karbid kallas vanligen ett ämne som vid kontakt med vatten bildar acetylengas.
Lotsarna anväde sig av spetsgattade båtar (för och akter var spetsiga) där man helt sonika kapade av en del av aktern för att få plats med utombordsmotorer.
I min samling av båtmotorer finns en favorit. En riktig klump som vägde 325 kilo. Den två cylindriga jätten utvecklade endast nio hästkrafter, säger Frank Carlberg.
Den motorn byggdes i Jättendal. Den tillverkades under några få år och tillverkningen lades ned på 1940-talet.
Jag har varit vän med en John Olsson född i Dvästa, Jättendal, där hans far tillverkade dessa enorma motorer. De fick öknamnet \"järnspisen\" och jag undrar om det finns något fler exemplar än det jag har i mitt båtmuseum, undrar Frank Carlberg och fortsätter att berätta facinerande historier om alla de olika båttyper som fanns runt Bremön.
Men ursprungligen kom fiskarna ända från Gävle och många fiskelägen som ännu finns kvar har grundats av dessa fiskare på 1400- och 1500-talen. Lörudden, Skatan och Norrhamn, är alla tre äldre fiskelägen.
De gamla arbetsbåtarna som är så välbyggda av skickliga båtbyggare är väl värda att beskådas och bevara, säger Frank Carlberg,
När vi lämnar Norrhamn och den för fiskelägenas karaktäristiska bebyggelse där båtlänningar och sjöbodar ligger intill vattenlinjen, regnar det fortfarande och mannen med båtmuseum vinkar av oss.

Mer läsning

Annons