Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

... men vägen byggs inte om

Någon ombyggnad av olyckssträckan i Viksjö är inte aktuell enligt Vägverkets pressansvarige i Härnösand, Lennart Helsing. – När det händer en dödsolycka är det både tragiskt och onödigt. Alla dödsolyckor utreds och de beror sällan på en enda faktor. Det handlar om hastighet, däckens kondition, om föraren använt bälte, och så vidare.

Annons
Det som vi vill prioritera nu är järnvägsövergången i Stavreviken
där det händer flest olyckor i hela regionen. Alla gånger inte så
allvarliga, men dock olyckor. När det gäller väg 331 så har vi i
Region Mitt flera hundra mil av den vägtypen, alltså en krokig och
delvis besvärlig väg men inte på något sätt ovanlig. Den här vägen
sticker inte ut i statistiken på något vis, säger Lennart Helsing.
Från och med 1992 till idag har vi tre döda på den där sträckan.
Med det måttet är faktiskt E4, där vi nu sätter mitträcke betydligt
farligare.
Det var halt och moddigt i området där dödsolyckan inträffade, men
enligt Vägverkets mätningar var väglaget godkänt.
Vi gör ofta så kallade friktionsmätningar för att kolla hur
entreprenörerna sköter sig. Nu gjordes en sådan strax efter olyckan
och den visade att det var en större friktion på vägbanan än vad vi
kräver. När vi pratar om att det är halt är det alltså mindre
friktion.
I klartext var det alltså inte halare än vad minimikravet
föreskriver, påpekar Lennart Helsing.
Polisen har som vid alla olyckor med tunga fordon tagit
färdskrivarkortet i beslag.
Det är under utredning och kan inte kommenteras. Det råder
sekretess tills  utredningen är klar, säger Jan Aller hos
Härnösandspolisen.

Mer läsning

Annons