Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljarder rinner bort i svinn

Varor för miljarder kronor försvinner varje år i svinn från svenska butiker, pengar som kunderna får betala.
Men att en gång för alla göra upp med svinnet är inte lönsamt, anser företagen.

Annons
De senaste åren räknar branschorganisationen Svensk handel med att det årligen försvunnit totalt mellan elva och tolv miljarder kronor i svinn från svenska butiker.
Av den summan försvinner upp till tio miljarder i stölder, som begås av antingen kunder, anställda eller leverantörer. Resten av svinnet är varor som "försvinner" på grund av felräkningar och administrativa misstag.
Sett över de senaste trettio åren har svinnet ökat stort. I början av sjuttiotalet låg det årliga svinnet på cirka en procent av handelns bruttovinst. Femton år senare hade det fördubblats till två procent.
 I dag räknar vi med ett genomsnittligt svinn på runt tre procent, säger Svensk Handels säkerhetschef och säkerhetskonsult Dick Malmlund till TT.

Moraliskt ansvar
Pengarna rinner ut i intet och kunderna får betala. Flera chefer på de stora kedjorna vittnar om att svinnet är en faktor som räknas in när budgetar ska läggas, löner förhandlas och priser sättas.
Trots det finns ingen vilja att pressa ner svinnet mot sjuttiotalets nivåer.
 Det är inte ekonomiskt intressant. Företagen har en brytpunkt som ligger någonstans mellan två och tre procent svinnet över den punkten är lönsamt att bekämpa men inte det som ligger under, säger Malmlund.
TT: Men har inte butikerna ett samhälleligt ansvar att bekämpa stöld?
 Jo. Företagen har ett ekonomiskt ansvar som så att säga ryms inom deras egen värld. Men de har också ett moraliskt ansvar som går vida utanför företagets gränser, säger Malmlund.

Attityder
De företrädare i olika branscher som TT talat med är alla ense om att svinnet är ett stort problem.
På Coop, som årligen förlorar mellan 600 och 650 miljoner i svinn, har andelen internt svinn ökat i takt med att man satsat på att minska kundstölderna med larmsystem, kameror och kundkontrollanter.
 Det är svårt att komma åt de interna stölderna, men vi avslöjar och avskedar personal ständigt för oegentligheter, säger Sven-Erik Ek säkerhetschef på Coop Norden
Britt-Marie Börjesson är Sverige-vd för kosmetikkedjan The Body Shop med ett uppskattat årligt svinn på cirka fyra procent.
Hon tror inte att företaget självt kan göra mer för att få ner svinnet:
 Det krävs en attitydförändring i samhället att det inte är ok att snatta och stjäla.

Kräver resurser
Enligt Carl-Henric Enhörning, chef för investerarrelationer på Hennes och Mauritz, är det fullt möjligt att få bort svinnet helt.
 Vi skulle kunna gå tillbaka till försäljning över disk eller vidta andra åtgärder som mer eller mindre omöjliggör stölder, men de resurser som skulle behövas skulle inte motivera utfallet.
Hennes och Mauritz butiker ser nästan identiska ut över hela världen, men i Sverige ligger svinnet på mellan tre och fyra procent och i Schweiz bara på en till en och en halv procent.
 Vi har naturligtvis ställt oss frågan varför det ser ut så. Svaret ligger nog helt enkelt i att samhällets inställning till stölder och snatterier ser olika ut i länderna, säger Carl-Henric Enhörning.

Mer läsning

Annons