Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nej, kunden har inte alltid rätt

Annons

Jag har haft en del olika tjänster sen jag började jobba för ungefär sju år sedan, och de allra flesta har innefattat någon form av kundkontakt där service varit en viktig faktor. Och jag vet att man i Sverige inte får berömma sig själv men det är min turkiska sida som talar när jag säger att jag är bra på det här med service. Jag ger det lilla extra och skapar en personlig kontakt för att jag vet hur värdefullt det är när man som kund får ett bemötande över förväntan. Men det är ju inte alltid frid och fröjd att jobba i en bransch där man sedan introduktionen lärt sig att mantra "kunden har alltid rätt", för det finns ju skitfolk överallt och det är faktiskt så, att kunden rätt ofta, inte alltid har rätt. Och jag talar för alla i min bransch när jag säger att det finns vissa dagar då man känner att "nu djävlar, skiter jag i det här". Så kan det kännas efter att ha haft en kund som utan att överdriva är vulgärt vidrig. Någon som innan den ens kommit in i butiken har bestämt sig för att hata mig, helt obefogat. Och som anser att det är helt okej att hata mig, för att jag har min namnskylt på mig och att hen därmed "alltid har rätt".

Jag minns när jag var 17 och tjänade typ 80 spänn i timmen på att göra mackor på Subway och en kund blev så arg på mig, att hon skakade av ilska när jag vänligt talat om för henne att vi slutat servera hennes macka. Hon skällde ut mig efter noter varpå jag menar att jag inte beslutar sådant. Hon vill då att jag ska hälsa min chef att vi förlorat en kund. Det är ungefär jämförbart med att det skvätter upp bajsvatten i ansiktet på en när man jobbar som städare och städar toaletter. Skillnaden var bara att jag fick 105 spänn i timmen för det. Det här är ett praktexempel och inget udda fall på hur kunder behandlar handelsandställda. För att kunden alltid har rätt.

Jag har mött surkäringar, griniga ungar och oförskämda tonåringar, för att inte tala om alla översittar-medelåldersmän som kallat mig för lilla gumman. Jag kan ta besvikna, sura och arga kunder, men obefogat otrevliga, nedlåtande, översittande antivardagshjältar ger mig allergiska reaktioner. Och kanske har du haft en dålig dag, eller en dålig vecka, eller ett dåligt liv, kanske har du blåa bollar och blivit tunnhårig tidigare än normalt, men det är inte mitt fel. Och jag undrar om du faktiskt tänker på att på andra sidan kassan står en 23-åring, på sitt jobb och försöker att göra sitt bästa. Och när du spytt klart på mig och lämnat min arbetsplats står jag kvar i känslan som du lämnat mig i. Mina händer skakar och jag får gå in på toaletten för att andas några djupa andetag medan tårarna trycker på och det bränner i halsen. Men avslutningsvis vill jag bara säga, att när allt kommer omkring gör du mig till en bättre människa, för när du går tänker jag att, sådär, vill jag aldrig vara.

P.S välj en annan djävla macka.

Deniz Fryksell

Är inte din lilla gumma.

Mer läsning

Annons