Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Njurundaföretaget STT Emtec hoppas att...

/
  • Glenn Berglund och Michael Blomquist på väg att prova komforten i en äkta Londontaxi.
  • Pär Torgersson är konstruktör på STT Emtec. Här monterar han in ett turboaggregat, som en komponent i avgasreningen, i en taxibil från London.
  • En äkta taxi från London finns nu i Njurunda och ska få  betydligt renare avgaser.
  • Intercooler, en kylare som som avsevärt minskar temperaturen på insugningsluften.
  • Så här ser turbon ut som monteras in taxibilarna från London.
  • Glenn Berglund och Ankie Sondell från STT Emtec kollar in det nya avgasreningssystemet som ska sitta i 16 500 taxibilar i London. Färdigmonterat i mitten på 2008.
  • Michael Blomquist med en nytillverkar EGR-kylare som ingår i avgasreningssystemet.
  • Taxibilarna tillverkas av LTI Carbodies, London Taxis International. Företaget gör bara taxibilar.
  • Glenn Berglund och Michael Blomquist provar komforten i en äkta Londontaxi.

Njurundaföretaget STT Emtec hoppas att få vara med och rena luften i London. Mer än 16 500 taxibilar i London ska uppgraderas till senaste miljöklass och en förhoppning är att många utrustas med företagets nyutvecklade avgasreningssystem. Redan idag provkörs sex taxibilar i England.

Annons
Affären kan bli värd mellan 20-30 miljoner kronor per år för år 2007 och 2008, beroende på hur bra företaget kan konkurrera mot alternativa lösningar. Produkten har varit under utveckling i ungefär ett år.
Produkten har varit under utveckling i ungefär ett år.
Det var borgmästaren i London som ansåg att något måste göras åt stadens dåliga luft, och beslutade att alla taxi bilar de så kallade \"Black Cabs\" skulle uppgraderas till senaste miljöklass. När detta blev känt beslutade vi oss för att ta fram ett nytt avgasreningssystem för dessa dieseldrivna taxibilar, säger Glenn Berglund, affärsområdesansvarig vid STT Emtec.
STT Emtec har ett modernt motorprovnings- laboratorium, med tillgång till avancerad utrustning för motorprov och mätning av avgasemissioner.
Systemet består av fem komponenter. EGR-ventil, EGR-kylare, Intercooler, Turboaggregat och ett elektroniskt styrsystem, säger Pär Torgersson, konstruktör vid STT Emtec.
Det är ett billigt system, drygt 2 000 pund, allternativen är att byta motor eller koppla in gasdrift som blir betydligt dyrare, säger Glenn Berglund.
Sex taxibilar har precis fått sina aggregat installerade och provkörs nu för fullt under en period på sex månader.
Efter det får vi se om avgasreningen håller vad vi lovar, säger Glenn Berglund.
Systemet fungerar genom att de heta avgaserna passerar en EGR-kylare, en del avgaser går tillbaka till förbränningen, hur stor mängd styrs av EGR-ventilen.
Då har man vunnit en kallare förbränning och resultatet är minskat utsläpp av kväveoxider. Den bidrar till försurning samt allergier, säger Micael Blomquist, teknisk chef på STT Emtec.
Som ST tidigare berättat har den kaliforniska miljömyndigheten Carb i april godkänt STT Emtecs och amerikanska Johnson Matteys avgasreningssystem för dieselmotorer på bussar. och lastbilar.
Företaget startade 1981 och med tiden har verksamheten fokuserats på avgasrenande- och prestandahöjande system.

Mer läsning

Annons