Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Östersjön på väg att bli säkrare

Fartygstrafiken i Östersjön är på väg att bli säkrare.
På torsdagen enades en expertgrupp inom FN:s sjöfartsorgan International Maritime Organization (IMO) om att rekommendera separerade fartygsrutter och djupvattensleder.

Annons
IMO:s expertgrupp, som träffades i London, tog ställning till ett förslag som Östersjöländerna tagit fram. Det innebär skärpta krav och åtgärder för att minska risken för fartygsolyckor och oljeutsläpp.
 Det här är en mycket stor framgång för sjösäkerheten i Östersjön. Vi har efter närmare 30 års tankar kring det, fått en trafikseparation i Bornholmsgattet som är det knöligaste stället i hela Östersjön med undantag för inloppen, säger Johan Fransson, direktör vid Sjöfartsverket, till TT.
En separationsplats inrättas också norr om Rügen för att fartygen ska komma rätt till Bornholmsgattet.
De separerade rutterna gör att fartygstrafiken i södra Östersjön får samma struktur som en motorväg. Rutterna blir enkelriktade och avståndet mellan dem är ordentligt.
En annan del i förslaget är inrättandet av en djupvattenled i de östra delarna av Östersjön.
Ett bakslag för Sverige var att det inte blev obligatoriskt för all tyngre fartygstrafik att undvika att gå över Hoburgs bank och Norra Midsjöbanken utanför Gotland och Öland. I stället blev det bara en rekommendation.
 Vi kommer att komma tillbaka nästa år i den här frågan och argumentera utförligare i de rent miljömässiga delarna, säger Johan Fransson.
Världsnaturfonden WWF välkomnar torsdagens beslut och kallar det ett första steg mot att minska risken för oljeolyckor i Östersjön.
 Men vi hade också gärna sett att djupvattenleden utökats både norrut och söderut, säger Anita Mäkinen som var med som observatör på IMO-mötet för WWF:s räkning.
Det slutgiltiga beslutet om förslaget tas av IMO:s generalförsamling som träffas i slutet av året.
 Sedan kommer det här att börja gälla den 1 juli 2006, säger Johan Fransson.

Mer läsning

Annons